Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

20 aprilie 2024, ora locală: 13:53

 

Cum reducem povara fiscală fără a prejudicia veniturile la buget

adăugat 26 iunie 2015, 08:02, la Interviu / Reportaj • Articol publicat de Octavian Balan

De regulă, când agenții economici pun problema presului fiscal, autoritățile au un argument greu de combătut contra acestei doleanțe. Dacă reducem impozitele, de unde vom lua bani pentru pensii, salarii, învățământ, asistență socială? Un prim răspuns, la care s-ar gândi în primul rând un contribuabil onest sufocat de taxe și impozite ar fi: din reducerea enormei evaziuni fiscale, evaluate de către unii experți chiar la 2/3 din buget.

Este aceasta atât de mare sau nu rămâne să stabilească Fiscul, când va ajunge să deconspire măcar o jumătate din aceste evaziuni. Însă, la criza în care se află la moment sistemul central de stat, inclusiv cel de administrare fiscală, care așa și nu reușesc să schimbe vizibil mentalitatea angajaților, este evident că din această direcție în viitorul apropiat nu putem să ne așteptăm la prea mari progrese.


Și dacă factorul uman nu este predispus la schimbări, rămâne soluția ajustărilor sau modernizărilor, care nu implică acest factor. De altfel, Serviciul Fiscal a implementat o serie de reforme, ce țin, în special, de administrarea on-line a procesului fiscal de gen e-factură, e-raportare etc. Este exclus factorul uman, este exclusă și posibilitatea coruperii acestuia. Aproape pe aceeași lungime de undă se situează o altă posibilă modificare a raporturilor contribuabililor cu Fiscul, exercitate în cazul dat prin intermediul băncilor comerciale. Cu excepția că în acest caz nu este vorba despre reducerea indirectă a nivelului de corupție, cât a nivelului de birocrație. 

Este vorba despre implementarea Contului Unic al Contribuabilului, o inițiativă, care „se tot coace” de vreo câțiva ani și sperăm că, în cele din urmă, în acest an, cu suportul și sub ghidajul unor agenții internaționale, va fi în cele din urmă dusă până la capăt. 

Deși presupune la nivel de implementare unele ajustări mai sofisticate de ordin tehnic, în principiu ideea este extrem de simplă: contribuabilul să achite impozitele la un singur cont al Trezoreriei. 

În prezent, contribuabilii întocmesc ordine de plată separate pentru fiecare impozit, taxă, acciz sau amendă, care sunt plătite fie la bugetul de stat, la bugetele locale, la cel al asigurărilor sociale sau la cel al asigurărilor medicale. La moment Serviciul Fiscal administrează peste 100 de clasificații bugetare diferite, multe dintre care se schimbă în fiecare an. 

Pentru contribuabil lucrurile se complică și prin faptul că fiecare impozit, taxă sau amendă plătită la bugetul local trebuie să fie achitată prin ordin de plată separat, la contul primăriei locale respective. În condițiile în care în Republica Moldova există peste 900 de primării, iar un agent economic are subdiviziuni aflate sub jurisdicția diferitor primării, acesta va trebui să întocmească ordine de plată diferite pentru același tip de impozite, în conformitate cu localizarea geografică a subdiviziunii. 

Spre exemplu, Poşta Moldovei are peste 1400 de oficii poștale, aproape în fiecare localitate și trebuie să facă plăți separate pentru fiecare clasificație bugetară, în toate cele 900 de primării din Republica Moldova. 

Cum are loc acest proces acum ? 

Se întocmește o dare de seamă fiscală pentru un anumit impozit, care se prezintă la Fisc. Fiecare tip de impozit trebuie să fie însoțit de un raport.

Contribuabilii, în special cei mari, deseori trebuie să efectueze plăți multiple pentru o singură dare de seamă fiscală, deoarece încasările sunt repartizate pe conturile trezoreriale ale unităților administrativ-teritoriale unde se află subdiviziunile companiei. Astfel, se întocmește ordinul de plată pentru fiecare cont trezorerial de încasări indicându-se denumirea și codul fiscal al plătitorului, subdiviziunea, numărul contului bancar, suma și numărul contului trezorerial de încasări. După aceasta ordinele de plată se prezintă spre executare băncii la care se deservește contribuabilul. 

La rândul ei, banca transferă suma impozitului achitat de pe contul contribuabilului pe contul trezorerial corespunzător al Ministerului Finanțelor, verificând în mod obligatoriu corectitudinea ambelor conturi – cel al contribuabilului și cel trezorerial de încasări, însă nu este responsabilă de asigurarea corespunderii contului trezorerial de încasări cu destinația plății respective și a corectitudinii indicării codului subdiviziunii. 

Zilnic, Trezoreria transmite la Fisc informația privind toate plățile fiscale efectuate și împreună ambele autorități corectează plățile greșit transferate de către contribuabili din cauza greșelilor comise în ordinele de plată. 

Conceptul de Cont unic simplifică la maxim viața contribuabilului. El presupune crearea unui cont unic la Trezoreria de Stat pentru achitarea tuturor impozitelor și taxelor. 

Odată cu implementarea conceptului contribuabilul va întocmi factura de plată pentru obligațiile fiscale, care va conține sumele totale repartizate pe clasificațiile bugetare de venituri, subdiviziuni ale contribuabilului, codurile localităților unde sunt amplasate subdiviziunile. Pentru ușurarea procesului de perfectare a facturii de plată, se propune precompletarea ei cu datele din fișa contului personal al contribuabilului, înregistrate în SIA „Contul curent al contribuabilului”, ceea ce va elimina erorile comise în prezent la perfectarea ordinelor de plată pe fiecare impozit/taxă, subdiviziune, localitate. La nivel de factură de plată contribuabilul va decide care impozite/taxe intenționează să le stingă și în ce mărime (suma). Ulterior, după semnarea facturii, prin intermediul SIA „Contul curent al contribuabilului” se va genera un ordin „generalizator” de plată, plătibil în Contul unic, care va include suma totală din factura de plată. 

După aceea, va transmite ordinul de plată băncii la care se deservește. La rândul ei, banca, prin intermediul sistemului interbancar de plăți SAPI, transferă mijloacele bănești de pe contul contribuabilului pe contul unic pentru plăți fiscale al Ministerului Finanțelor. 

În rezultatul implementării contului unic se vor reduce substanțial costurile suportate de contribuabili, deoarece vor achita un singur comision bancar în loc de 35 în medie în prezent, dar și timpul pentru completarea acestor conturi de plată. 

Se vor reduce, de asemenea, riscurile de sancționare ale contribuabililor pentru greșelile comise la achitarea sumei datorate pentru fiecare transfer. 

De asemenea, și Ministerul Finanțelor sau Trezoreria vor avea de câștigat, deoarece vor obține posibilitatea să supravegheze mai eficient fluxurile bănești - de intrare și de ieșire ale statului - astfel îmbunătățind managementul și controlul lor. 

Acestea sunt doar o parte dintre beneficiile pe care le-ar oferi implementarea Contului Unic. Plus la aceasta, urmând logica acestuia, pot fi continuate transformările în raporturile dintre contribuabili și Fisc. Faptul că doar contribuabilii – utilizatori ai serviciului „Declarație electronică” vor beneficia de modalitatea achitării la un cont unic, îi va stimula și pe ceilalți să treacă la prezentarea rapoartelor în formă electronică. 

De asemenea, urmând logica Contului Unic, ar putea fi promovată și inițiativa reducerii numărului de impozite și taxe locale. În prezent, există 14 impozite și taxe locale pe care agenții economici trebuie să le achite. Unele din acestea ar putea fi eliminate sau unificate cu alte impozite și taxe în vederea minimizării poverii de plată, în același timp menținând nivelul actual de colectare a veniturilor.


Autor: Ion CHIȘLEA
Sursa: www.eco.md


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Interviu / Reportaj

Previziuni SUMBRE. Anatol Țăranu: „Schimbarea guvernării la Chișinău în anul 2018 ar putea într-un mod FATAL să deterioreze relația moldo-română”
Schimbarea guvernării în R. Moldova după alegerile parlamentare de anul acesta ar putea deteriora într-un mod fatal relația moldo-română, consideră analistul politic Anatol Țăranu.
Potrivit acestuia, România nu este doar un vecin pentru R. Moldova. „România devine, într-un ritm foarte rapid, o țară europeană, [...] mai mult
ȘALARU: „MILITARII PLEACĂ PE CAPETE DIN ARMATA NAȚIONALĂ, DEOARECE NU MAI VĂD PERSPECTIVE”

Fostul ministru al apărării despre blocarea participării militarilor moldoveni la exercițiile din străinătate. 



Militarii din Republica Moldova nu au mai participat la vreun antrenament în străinătate din luna februarie, când Igor Dodon blocase plecarea lor la un exerciţiu în România, ce avusese loc în cadrul [...] mai mult
USATÎI A FOST INLCUS ÎN "LISTA NEAGRĂ" A UCRAINEI
Preşedintele „Partidului Nostru”, Renato Usatîi, a fost inclus la 21 iulie, de Centrul de analiză şi cercetare „Mirotvoreţ”, în Lista persoanelor acuzate de infracţiuni comise împotriva securităţii naţionale a Ucrainei.

Centrul „Mirotvoreț” este cunoscut prin colectarea [...] mai mult
(video) Acasă la Maia Sandu. Candidata la președinție răspunde la 13 întrebări într-un interviu acordat în apartamentul său
Ziarul de Gardă a realizat un interviu video cu candidata la funcția de președinte al țării, Maia Sandu, la ea acasă, unde i-au fost adresate 13 întrebări.
În interviu, Maia Sandu vorbește despre zvonurile apărute în ultima perioadă la adresa ei, despre închiderea bisericilor, siucidul în rândul tinerilor din cauza [...] mai mult
REPORTAJ // La PAS prin satul de baștină al Maiei Sandu. De ce s-a SUPĂRAT politiciana?
Rădăcini // Descendenta unei familii de gospodari din Risipeni, Fălești, Maia Sandu se bucură de mare respect în satul de baștină
Pe un drum de țară, îngust și înnămolit, înaintând cu greu în cizmulițele lor de cauciuc și sprijinindu-se una pe alta ca să nu cadă, două fetițe, cu rucsacuri cât ele de mari în [...] mai mult
Victor Ciobanu: „DNA nu a trecut Prutul, dar Plahotniuc l-a trecut, în sens invers”
Unionismul nu a fost niciodată un proiect realist nici la Chişinău, nici la Bucureşti. A fost doar exploatat în diferite scopuri obscure şi pentru asta trebuie să aibă finalitate, afirmă editorialistul Ziarului NAȚIONAL Victor Ciobanu.
Într-un interviu pentru ziare.com, Victor Ciobanu avertizează în privinţa probabilităţii fraudării [...] mai mult
Morțile suspecte din „dosarul miliardului”
Pe par­cur­sul lunii noiem­brie 2014, peste 13 mili­arde de lei au fost scoși de la Banca de Eco­no­mii (BEM), Banca Soci­ală (BS) și Uni­bank și trans­fe­rați pe con­turi din stră­i­nă­tate. Pe 27 noiem­brie 2014, o mașină plină cu acte de la cele trei bănci [...] mai mult
Siegfried Mureșan: „Sper că în R. Moldova avem un guvern care să dorească să implementeze reformele”

Un interviu cu europarlamentarul român de la Bruxelles realizat de europalibera.org



La 1 iulie intră în vigoare Acordul de Asociere al Uniunii Europene cu Republica Moldova, semnat acum doi ani la sfârşitul lunii iunie… Ce ar trebui să urmeze? Şi a devenit sau promite măcar acest acord să devină cel mai important generator [...] mai mult
BANII DISPĂRUȚI ÎN ASFALT PRIN CONTRACTE ORCHESTRATE
Bugetul municipiului Chișinău a fost păgubit cu peste 8 milioane de lei prin semnarea, de către primarul Dorin Chirtoacă, a unui contract de împrumut cu o firmă din SUA pentru lucrări de reparaţie a unor străzi. Împrumutul a fost contractat ilegal, iar Primăria Chișinău a folosit drept „argument” [...] mai mult

randat în 	0.4828 secunde