Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

3 mai 2024, ora locală: 21:03

 

Cine şi din ce bani ne repară drumurile

adăugat 10 septembrie 2012, 05:56, la Economie • Articol publicat de Octavian Balan

Potrivit unui studiu al Expert-Grup, în ultimii trei ani, cheltuielile externe pentru reparația rețelei rutiere au ajuns la 882 mil. dolari. Banii străini au o pondere de aproximativ 40 la sută din toate mijloacele alocate sectorului drumurilor şi depășesc de opt ori fondurile autohtone canalizate nemijlocit pentru reabilitare. Tototdată, o bună parte din banii străini reprezintă granturi. Fiecărui leu primit din granturi îi revin 1,63 lei împrumutați. Cine sunt companiile care efectuează lucrările de reparaţie şi beneficiază de acest program fără precedent de reabilitare a reţelei moldoveneşti de drumuri?

 

 

 

Mariana ȘALAMAC

În prezent, de finanțare externă beneficiază șase sectoare de drum care sunt reabilitate sau reconstruite capital. Principalii parteneri străini sunt Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Banca Europeană de Investiții (BEI), Comisia Europenană (CE), Corporația Provocările Mileniului.

Drumul Chișinău- Soroca, gata până în 2013

 

Pentru efectuarea lucrărilor de reabilitare, drumului național M2 Chișinău- Soroca (asigură legătura dintre țara noastră şi Ucraina) a fost divizat în trei sectoare. Astfel, tronsonul km 5- km 26 este reparat de către compania austriacă Strabag AG, după ce în februarie anul precedent Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD) a semnat cu această întreprindere un contract în valoare de 9,26 mil. euro. Construcția sectorului de drum a început în primăvara trecută și va fi terminată până la sfârșitul acestui an. Strabag AG este unul dintre cele mai mari concerne de construcţii din Europa, având peste 73 mii de angajaţi și o cifră de afaceri de 12,8 miliarde de euro în 2010. Lucrările de reabilitare ale celorlalte două sectoare ale traseului Chișinău-Soroca vor fi executate de consorţiul italian Toto Construzioni Generali şi Taddei. Întreprinderea va repara două porţiuni de drum cu o lungime totală de 47 km între satul Peresecina şi intersecţia Soroca-Sărăteni. Suplimentar, a fost organizată o altă licitaţie publică internaţională pentru desemnarea unui consultant calificat, care va avea rolul de inginer. Lucrările de construcție pentru celelalte două sectoare sunt finațate de către BERD și BEI și vor fi terminate până la sfârșitul anului curent. În total, vor fi cheltuite peste 398 mil. lei, însă odată cu modernizarea tronsonului de drum, se vor reduce costurile de transport pentru utilizatorii drumurilor, dar și numărul de accidente rutiere, acest drum devenind mai sigur.

Turcii și austriecii vor repara traseul Sărăteni- Soroca

 

Drumul Sărăteni-Soroca de asemenea face parte din traseul național M2. Actualmente, starea acestuia este foarte rea, iar circa 60 la sută necesită reconstrucție totală. Modernizarea șoselei de 93 de km Sărăteni-Soroca este obiectivul unui proiect în cadrul Programului Compact, finanțat de Guvernul SUA prin intermediul Corporației Provocările Mileniului. Pentru dreptul de a repara acest traseu au luptat zece companii de construcții din Italia, Austria, Portugalia, Turcia, Azerbaidjan. După licitația din februarie, la începutul acestei veri Fondul Provocările Mileniului Moldova (FPM) a încheiat patru contracte în valoare totală de 92,7 mil. dolari care prevăd reabilitarea drumului de 93 de km Sărăteni – Soroca. Două contracte (49,4 mil. dolari) au fost semnate cu consorțiul de companii turcești ONUR Taahhnut Tasimacilik Ve Ticaret Ltd. Sti. și SUMMA Turizm Yatirimciliği A. Ș., care vor reabilita aproape 45 km, începând de la intersecția Sărăteni până la intrarea în orașul Ghindeşti și va construi intersecția denivelată Sărăteni. Alte două contracte (43,2 mil. dolari), au fost semnate cu compania austriacă Strabag AG. Aceasta va reabilita 48,1 km de la intrarea în Ghindeşti până la intersecția Drochia (intersecţia drumului R7 cu R9).

Valentina Badrajan, directorul executiv al FPM Moldova, a precizat că după semnarea contractelor, companiile de construcție urmează să mobilizeze echipele, utilajul și tehnica necesară pentru demararea lucrărilor. Perioada de realizare a contractelor este de 36 de luni, dintre care 24 de luni constituie perioada derulării lucrărilor de construcție, iar 12 luni – cea de notificare a defecțiunilor. Contractele semnate prevăd reconstrucția integrală a sistemului rutier, corectarea traseului, îmbunătățirea și reamenajarea intersecțiilor cu drumurile naționale și locale. De asemenea, vor fi amenajate stații de așteptare și treceri pietonale, va fi iluminat traseul prin 13 localități tranzitate, vor fi construite drumuri locale care facilitează accesul de la șoseaua reabilitată spre instituțiile de menire socială (școli, grădinițe, spitale).

Cât privește supravegherea lucrărilor, în mai curent FPM Moldova a semnat alte două contracte . Primul contract -  cu compania italiană IRD Engineering SRL, în valoare de 3,29 mil. dolari, prevede supravegherea lucrărilor pe o porțiuniune de drum de 45 de km, care începe la intersecția Sărăteni și se termină la începutul satului Prodănești. Al doilea contract, în valoare de 3,26 mil. dolari, a fost semnat cu compania franceză Louis Berger SAS. Întreprinderea va supraveghea desfășurarea reconstrucției unei porțiuni de 48 de km de la localitatea Prodănești până la intersecția Drochia. Potrivit contractelor semnate, cele două companii sunt responsabile atât să monitorizeze efectuarea lucrărilor, cât și să aprobe materialele de construcție utilizate în procesul de reabilitare, iar apoi să aprobe calitatea lucrărilor executate. Totodată, ele vor urmări respectarea cerințelor de asigurare a securității rutiere și de protecție a mediului pe parcursul reconstrucției drumului. Costurile totale pentru lucrările de reabilitare și supravegherea acestora vor însuma peste 99 mil. dolari.

Consorţiu portughez repară traseul Chișinău-Hâncești

Pe lângă contractele pentru reparația traseului Chișinău- Soroca, în februarie anul trecut, ASD a semnat contracte valoroase cu două companii europene pentru reabilitarea R-3 Chişinău- Hânceşti. Prima parte a sectorului de drum (km8- km 22) a fost deja dată în exploatare. Până la sfârșitul acestui an, consorţiul portughez Construcoes Gabriel AS Couto, Empresa de Construcoes Amandio Carvalho SA şi Rosas Construtores SA va finisa reabilitarea ultimilor şapte kilometri pe traseul Chişinău-Hânceşti. Costul lucrărilor va depăși 126 mil. lei și va fi acoperit de către BEI.


Drumul Bălți- Sărăteni, reparat de o companie românească

Traseul Bălţi-Sărăteni este reabilitat de compania română PA &CO, iar banii au fost acordați de CE. Din 15 companii care şi-au depus oferta de participare la tender au fost selectate 10 pentru depunerea ofertelor. Lucrările de reparație au început în aprilie și vor dura 18 luni.

Şi şoseaua Comrat – Ciumai va fi reabilitată în acest an

 

În contextul reconstrucției drumului național M3 Chișinău-Giurgiulești, în acest an va fi reabilitată și porțiunea Comrat- Ciumai. Potrivit condiţiilor licitaţiei, câştigătorul trebuie să restaureze două porţiuni de drum, cu o lungime de 54 de km, de pe autostrada Comrat-Ciumai. Ambele contracte au fost încheiate în aprilie curent cu compania românească de construcții PA&CO International SRL. Costul proiectului este de 25 mil. euro. Primul contract în valoare de cca 12 mil. euro presupune reabilitarea integrală a 26 de km de drum. Conform celui de-al doilea contract (13 mil. euro) vor fi reabilitați alți 29 de km de pe sectorul Comrat - Ciumai. Reprezentantul Companiei române de construcții PA&CO, Marius Drăgănoiu a precizat că vor fi respectate termenele stabilite în contractele încheiate pentru darea în exploatare la timp a porțiunii de drum. Demararea lucrărilor pentru ambele contracte sunt preconizate pentru acest an, iar durata de execuție este de doi ani.

Potrivit Șefului Direcției Dezvoltare Drumuri a MTID, Andrei Cuculescu, în anul viitor vor fi organizate licitații pentru selectarea companiilor care vor repara încă două trasee naționale: R1 Chișinău- Ungheni- Sculeni care este divizat în trei sectoare: Chișinău- Strășeni, Strășeni- Bahmut, care vor fi finațate de BEI și drumul de ocolire Ungheni, finanțat de CE. De asemenea, prin finațarea de către BERD, va fi reabilitat traseul Ciumai- Slobozia Mare. Totodată, către sfârșitul anului viitor, vor fi negociate încă două acorduri de finațare, prin care BERD, BEI și CE vor acorda pentru reabilitarea rețelei rutiere moldovenești cca 240 mil. euro.


Autor: Eco.md
Sursa: www.eco.md


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Economie

Luptele au intrat pe piața imobiliară. Cazul Pro Imobil
Compania imobiliară Pro Imobil, vizată într-un dosar penal, a suportat mai multe schimbări în perioada în care fondatorul afacerii era anunțat în căutare internațională, angajații fiind interogați. Business-ul a trecut pe o altă companie, de pe „Pro Imobil Grup” SRL [...] mai mult
Drumurile Moldovei – dăruite de străini, compromise de localnici
În timp ce instituţiile internaţionale susţin financiar construcţia drumurilor şi dezvoltarea infrastructurii în R. Moldova, o parte din societate acţionează distructiv asupra consolidării bunăstării R. Moldova: banii sunt folosiţi fraudulos, monitorizaţi insuficient, iar cetăţenii nu sunt informaţi transparent despre cheltuieli, fraude [...] mai mult
Comisar european, către Parlamentul României: Vă rugăm să faceţi ceva!
Comisia Europeană va da România în judecată la Curtea Europeană de Justiţie, dacă Parlamentul de la Bucureşti va adopta amendamentele aduse Ordonanţei de Urgenţă 64/2016 din sectorul gazelor naturale, a declarat, marţi, comisarul european pentru Energie, Miguel Arias Canete, într-o întâlnire la Bruxelles cu reprezentanţii [...] mai mult
PÂNĂ CÂND LEUL VA ÎNCOLȚI DOLARUL
Dolarul american a scăzut joi față de leul moldovenesc, la cotația de referință a Băncii Naționale a Moldovei, până la un nou minim record. Valuta americană a coborât cu 7 bani, până la 18 lei și un bănuț. Iar băncile comercile la cumprarea unui dolar oferă sub 18 lei. O cotaţie mai mică nu a mai fost [...] mai mult
BNM ȘI KROLL AU CALIBRAT METODELE DE RECUPERARE - SUNT SOLUȚII PENTRU TERMENELE DE PRESCRIPȚII
Reprezentanții Kroll au efectuat în luna iulie o vizită în Republica Moldova în cadrul căreia au fost identificate soluțiile juridice pentru a depăși obstacolele în recuperarea banilor, cauzate de existența termenilor de prescripție în legislația unor țări. De asemenea, cei de la Kroll au informat Chișinăul că ultimul [...] mai mult
Cei mai bogați oameni ai lumii au pierdut 41 de miliarde de dolari din cauza victoriei lui Trump
Miliardarul Carlos Slim, cel mai bogat om din Mexic și al cincilea din lume, a pierdut 5,1 miliarde de dolari în urma surprinzătoarei victorii a lui Donald Trump în alegerile prezidențiale din SUA, victorie care a dus la deprecierea cu 12% a peso-ului mexican și a șters 9,2% din averea lui Carlos Slim, transmite Bloomberg.
Potrivit analiștilor [...] mai mult
(doc) Moldatsa: Criza milioanelor irosite
Rude ale dem­ni­ta­ri­lor, anga­ja­te prin pro­te­cţie, sala­rii şi pri­me gra­se, lici­ta­ţii dubi­oa­se şi mili­oa­ne de lei chel­tui­ţi ine­fi­cient. Aces­tea sunt doar câte­va din­tre carac­te­ris­ti­ci­le [...] mai mult
Care este valoarea de piață a hotelului Codru
Hotelul Codru din centrul Capitalei urmează să fie achiziționat de Moldova Agroindbank. Potrivit estimărilor făcute de experții imobiliari, valoarea de piață a imobilului respectiv este de cel puțin cinci ori mai mare față de cea achitată în urma privatizării din 2008.
Pe 29 august Moldova Agroindbank a plasat un anunț prin [...] mai mult
Veaceslav Platon, scrisoare deschisă ambasadorilor: „Vreau să ştiţi cum ajung banii contribuabililor în buzunarul principalului mafiot şi dictator al Moldovei, Vladimir Plahotniuc”
Omul de afaceri Veaceslav Platon a adresat o nouă scrisoare ambasadorilor SUA şi UE acreditaţi la Chişinău, în care descrie cum sunt furaţi banii contribuabililor americani şi europeni după ce ajung în Republica Moldova. Platon deconspiră cum, prin intermediul unor scheme, banii ajung în buzunarele „cusute” [...] mai mult
De la banca lui Platon la banca lui Plahotniuc? Ce se va întâmpla cu Moldindconbank
Decizia fără precedent a Băncii Naţionale a Moldovei (BNM) de a bloca circa 64% din acţionarii Moldindconbank şi de impune un administrator temporar pare a fi un pas logic în direcţia transparentizării și consolidării sectorului bancar.
"Măsuri similare referitoare la acționari au fost întreprinse anterior la Moldova-Agroindbank, ce au [...] mai mult

randat în 	0.3321 secunde