Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

2 mai 2024, ora locală: 02:03

 

Omul romanesc „1 Decembrie” 1918”

adăugat 01 decembrie 2010, 13:39, la Interviu / Reportaj • Articol publicat de Alexandru Rîșneac

Prof. univ. dr. Radu Baltasiu, Omul romanesc, 1 Decembrie, 1918

„Fără o idee larg răspândită şi adânc înrădăcinată de stat în rândul populaţiei, înseşi instituţiile statului supravieţuiesc cu dificultate..." arăta geopoliticianul britanic Barry Buzan într-una din scrierile sale (Popoarele, statele şi teama, Cartier, Chişinău, 2000, p.74)

Fiecare stat este construit în jurul unei axe simbolice. În timp, aceasta se reclădeşte şi, odată cu ea, principiul organizator al statului. Dacă societatea se regăseşte în ordinea de stat, atunci avem stat organic, legitimitatea politicului fiind asigurată pentru intervale mari în istorie.

Momentul în care societatea românească şi-a găsit expresia deplină în stat a fost 1 Decembrie 1918.

 

Unii ar fi tentaţi să zâmbească cu istoria lor consemnată care încape într-un mileniu. Românii fac parte dintre popoarele tăcute care se confundă multimilenar cu mersul timpului, timpul care cuprinde evenimentele pe care unii şi alţii le-au creat morţiş.  Românii au atras atenţia cancelariilor şi au intrat în evenimenţial,  atunci când au ieşit să-şi recupereze timpul confiscat de alţii, când au devenit naţiune tolerată, iobagi în propria ţară.

Aceasta pentru că ţara nu a fost un eveniment pentru români: a fost un dat în genetica noastră culturală. Ne-am născut cu Ţară. Ţara face parte din popor, poporul însuşi fiind „ţăran", cum frumos demonstrează Nicolae Iorga. Ţăranul nu simte nevoia să-şi declame ideologic identitatea şi nici să se învârtă în cerc arătând de când are primul act al respiraţiei sale în istorie. El este istoria. Numai popoarele tinere simt nevoia să îşi tot jaloneze prezenţa cu diverse statui-borne pentru o istorie centrată pe posesie teritorială şi mai puţin pe trăirea firească, aşezată în acel spaţiu.

 

1 Decembrie este o continuă prezenţă în sufletele noastre. Dar de la o vreme însă, tinde să devină o mare slăbiciune, o afirmare negativă, o umbră, un loc nemulţumitor, aproape ruşinos. Un reper cu minus. Aceasta chiar dacă practic omul românesc modern se defineşte prin raportare la 1 Decembrie 1918. Numai în raport cu această axă ne putem manifesta înţelegerea faţă de problemele noastre moderne. În absenţa ei, rămâne un loc gol. Iar omul românesc este înlocuit de diverşi homunculi, pe o scală a mancurtizării generalizate. Urmarea diminuării acestui reper axial este micşorarea administrativă a autorităţii, transformarea românilor din diverse locuri ale ţării şi de aiurea în cetăţeni lipsiţi de drepturi.

 

Astăzi, 1 Decembrie trebuie recucerit în sufletele noastre. 1 Decembrie, înseamnă alegerile din Basarabia, Legea salarizării şi Legea Educaţiei. Nistrul este principala linie de protejare a complexului Carpaţi-Dunăre-Mare;  miza naţională a educaţiei, dincolo de conţinuturile şi practicile sale generale, reprezintă linia Carpaţilor, dovadă sensibilităţile care se văd cu ochiul liber chiar în curbura munţilor; de Legea salarizării depinde capacitatea de răspuns a administraţiei la provocările cărora trebuie să le facă faţă societatea.

 

Basarabia este marea provincie pierdută prin maşinaţiuni transimperiale. Sfârşitul celui de-al doilea război mondial a  marcat începutul unei noi etape diplomatice, în care Vestul, sub umbrela SUA prin NATO şi în cadrul Uniunii Europene, a proclamat primatul justiţiei în faţa înţelegerilor netransparente şi al dreptului forţei.  Lumea a crezut că este o schimbare de esenţă a politicii în Europa. Anul acesta însă, la presiunea unor mari puteri, România fost nevoită să semneze un Tratat de frontiera cu Basarabia, perpetuându-se astfel pervers marea nedreptate din 1939. În numele valorilor europene a fost generată o mare dezamăgire cu doar câteva săptămâni înainte de alegeri.

 

Urmarea imediată este prăbuşirea referenţialului european la Nistru, menţinerea lui artificială la Prut, mărirea distanţei dintre Georgia, Ucraina şi UE. Reversul: reapropierea dintre Germania şi Rusia, actorii colosalei dezordini declanşate în 1939.  Revenirea la vechiul tipar geopolitic, prin care se negociază teritorii fără participarea ţărilor-teatru este de rău augur.  Doar invaziile mongole şi ciuma au fost mai traumatizante în memoria colectivă decât prietenia dintre aceste două entităţi. Pentru reamintire şi nerepetare este însă nevoie de o educaţie europeană şi naţională, fără complexe identitare şi cu imaginaţie în raport cu interesul public.

 

Legea Salarizării este crucială din perspectiva aşezării statului pe ierarhia competenţelor. Remunerarea în raport cu contribuţia la servirea interesului naţional este esenţa justiţiei sociale în orice ţară civilizată. Pentru că banii nemunciţi, prosperitatea obţinută doar prin vorbe sau, şi mai rău, prin exploatarea interesului public, trebuie să fie sancţionate. Primul factor de ordine într-o societate şi într-un stat este ierarhia recompenselor după muncă. Legea este, deci, factor de justiţie economică la scară naţională şi, prin aceasta, parte a geopoliticii interioare a României.

 

Atât Legea Salarizării Unitare cât şi Legea Educaţiei Naţionale ar putea fi gesturi întemeietoare, primii paşi ai unei reconquiste de mult aşteptate a spaţiului interior al României. Mai înainte de a se manifesta în exterior, o ţară trebuie să fie aptă să funcţioneze ca ţară. Este ceea ce din perspectiva balanţei de putere înţelegem prin geopolitica spaţiului interior, iar din punct de vedere economic funcţionarea la potenţialul productiv. Fără educaţie nu poţi organiza producţia iar fără remuneraţie justă educaţia sucombă în faţa lichelismului. Aceasta pentru că, în timp ce educaţia reprezintă coacerea timpului personal la temperatura tensiunii făuritoare de ţară a înaintaşilor, lichelismul este şmecheria, ipocrizia prin care pretenţia individuală sare peste valori şi probleme colective, păgân antrenată în templele dispreţului faţă de trecut. Iar cu lichelism nu poţi ţine laolaltă o ţară, cu atât mai puţin să treci cu ea prin Europa.   

 

Problematica educaţiei şi a salarizării reprezintă locurile strategice ale recucerii interioare a României, pilonii geopoliticii sale interioare. Potenţialul acestor legi în raport cu viitorul este foarte puternic. Deficitul cauzat de alcătuirea şi aplicarea defectuoasă a acestor legi ar putea fi catastrofal, pentru că efectele negative ale unui fenomen sunt invers proporţionale cu potenţialul său de creştere.

 

La rândul său, Legea Educaţiei Naţionale reprezintă puterea de proiecţie a societăţii româneşti - ca societate civilizată, asupra simbolisticii propriului spaţiu. România face parte dintr-o curioasă tipologie de state, care nu duce bătălii în afară, fiind ţinută în loc de bătălii nerecunoscute pentru organizarea propriului spaţiu interior. Educaţia Naţională este principalul instrument prin care acest spaţiu este organizat. Punctul fierbinte al acestui spaţiu este ceea ce unii numesc „Bazinul Carpatic". Carpaţii sunt însă centrul României, iar scufundarea lor simbolică, pieirea lor din puterea faptică şi mentală mentală, administrativă, a intelighenţiei, clasei politice şi tineretului este una dintre curiozităţile secolului în Sud-Estul Europei.

 

Din punct de vedere tehnic, legea educaţiei naţionale trebuie neapărat îmbunătăţită pe cel puţin două axe, a raportului dintre cunoştinţe şi competenţe şi pe aceea a identităţii.  Aşa de pildă, punerea în opoziţie a competenţelor cu conţinuturile este un raţionament cu multe efecte perverse. Ca şi când competenţele nu ţin de conţinuturi. Ce fel de competenţe creăm dacă neglijăm momentul 1 Decembrie?

 

Omul românesc are ca axă centrală a modernităţii sale 1 Decembrie 1918. 1 Decembrie 1918 este conţinutul care permite calitatea noastră de trăitori ca români în modernitate. Ce fel de competenţe distribuim dacă punem în opoziţie competenţele - adică forma de manifestare, cu conţinutul - elementele care fac posibilă competenţa? O altă falsă problemă este aceea a aşa-numitei corupţii instituţionale, în special în mediul universitar. Solidaritatea universitară este o reacţie la incompatibilitatea moştenită politic dintre mediul de afaceri, decizie şi învăţământ. Atât timp cât clasa politică nu are nevoie de cunoaştere universitară, nici mediul de business nu va avea nevoie de cunoaşterea creată în România, pentru că se va mulţumi cu acel nivel al afacerilor, permis de clasa politică, de simplu transplant al unor modele din străinătate. Oriunde societatea se rupe în bucăţi, instituţiile intră în autoprotecţie şi, până la momentul imploziei, se concentrează pe structurile lor tari, stocul relaţional care le permite să supravieţuiască. Şi apoi cine garantează că prin restructurarea educaţiei în jurul „competenţelor" nu se vor elimina comportamentele de tip paternalist? Dimpotrivă, nu facem decât să apară o nouă clasă de arendaşi, mai rea chiar, pentru că nu are conţinuturi, are doar competenţe.

 

Dar tot atât de serioasă este situaţia axei spirituale a statului acolo unde, demografic românii sunt în minoritate.   Legea Educaţiei este instrument de geopolitică internă pentru că prin ea se poate compensa  demografia scăzută printr-o mai bună organizare simbolică sau, dimpotrivă, se poate distruge finalmente ce a mai rămas din coerenţa administrativă din centrul României.

 

Pentru ca statul român să nu îşi piardă suveranitatea în centrul ţării, şi, implicit, pentru a nu expune pe cetăţenii români la un proces de epurare etnică, este necesar

•-          să se recunoască starea de facto a românităţii din Centrul ţării ca fiind demografic, numeric inferiorioara;

•-          în consecinţă, minoritatea demografică (locală) să beneficieze de protecţia conferită minorităţilor la nivel naţional;

•-          filtrarea pretenţiilor de tip colectiv în cadrul constituţional;

•-          susţinerea altor partide politice pentru formarea majorităţilor guvernamentale pentru ca actul politic  să revină la normal, să iasă din perimetrul şantajului cu conotaţii etnice;

•-          numirea unor responsabili guvernamentali în teritoriu pe educaţie în acord cu comunitatea românească locală pentru supravegherea aplicării legii şi asigurarea drepturilor în mod egal, pentru toţi cetăţenii;

•-          reconstruirea economică a regiunii prin accesul la resurse în raport cu aptitudinea antreprenorială etc.

Ce este de făcut pentru regăsirea modernităţii axiale al lui 1 Decembrie?

 

Mai întâi de toate decalajul faţă de axa identitară trebuie recuperat la nivelul formatorilor de opinie, adică de presă. Derizoriul trebuie pus la locul lui aşa încât ludicul să iasă din cadrele spălării pe creier, redevenind la funcţia lui originară, aceea de socializare implicită prin relaxare. Spre deosebire de alte neamuri, noi nu trebuie să lucrăm sub însemnele lozincarde ale identităţii naţionale, trebuie doar să ne îngrijim grădina multimilenară pe care o avem. Acesta este sursa cunoaşterii şi a soluţiilor la problemelor pe care le avem, a demnităţii fără de care nu facem faţă nici unui fel de competiţie.

La rândul său educaţia, după cum îi spune şi Legii, trebuie să devină „naţională". Omul fără rădăcină este marele produs secundar toxic al moştenirii comuniste şi factorul trenant al tranziţiei de după 1989.

Actul politic odată aşezat în jurul axei noastre primordiale, vă recăpăta nu doar legitimitate, dar va găsi şi drumul pentru gestul politic cu demnitate întemeiat pe cunoaştere.

 

Centrarea gestului politic pe cunoaştere este prioritatea recuperării consistenţei guvernării. Fără existenţa unui plan naţional de cercetare, finanţat pe priorităţi naţionale, cercetarea se va disipa, ca şi până acum, într-o pleiadă de direcţii oportuniste sau minore, în acord cu limbajul ideologic în funcţie de care „s-au mai dat" finanţări. În acest sens, este imperativă „resetarea" birocratică şi legislativă care blochează „tehnic" desfăşurarea flexibilă şi creativă a studiilor. În prezent, cercetarea naţională pe probleme naţionale este blocată. Fără deblocarea ei, 1 Decembrie rămâne ca o sărbătoare părăsită.


Autor: Prof. univ. dr. Radu Baltasiu
Sursa: www.rgnpress.ro


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Interviu / Reportaj

Previziuni SUMBRE. Anatol Țăranu: „Schimbarea guvernării la Chișinău în anul 2018 ar putea într-un mod FATAL să deterioreze relația moldo-română”
Schimbarea guvernării în R. Moldova după alegerile parlamentare de anul acesta ar putea deteriora într-un mod fatal relația moldo-română, consideră analistul politic Anatol Țăranu.
Potrivit acestuia, România nu este doar un vecin pentru R. Moldova. „România devine, într-un ritm foarte rapid, o țară europeană, [...] mai mult
ȘALARU: „MILITARII PLEACĂ PE CAPETE DIN ARMATA NAȚIONALĂ, DEOARECE NU MAI VĂD PERSPECTIVE”

Fostul ministru al apărării despre blocarea participării militarilor moldoveni la exercițiile din străinătate. 



Militarii din Republica Moldova nu au mai participat la vreun antrenament în străinătate din luna februarie, când Igor Dodon blocase plecarea lor la un exerciţiu în România, ce avusese loc în cadrul [...] mai mult
USATÎI A FOST INLCUS ÎN "LISTA NEAGRĂ" A UCRAINEI
Preşedintele „Partidului Nostru”, Renato Usatîi, a fost inclus la 21 iulie, de Centrul de analiză şi cercetare „Mirotvoreţ”, în Lista persoanelor acuzate de infracţiuni comise împotriva securităţii naţionale a Ucrainei.

Centrul „Mirotvoreț” este cunoscut prin colectarea [...] mai mult
(video) Acasă la Maia Sandu. Candidata la președinție răspunde la 13 întrebări într-un interviu acordat în apartamentul său
Ziarul de Gardă a realizat un interviu video cu candidata la funcția de președinte al țării, Maia Sandu, la ea acasă, unde i-au fost adresate 13 întrebări.
În interviu, Maia Sandu vorbește despre zvonurile apărute în ultima perioadă la adresa ei, despre închiderea bisericilor, siucidul în rândul tinerilor din cauza [...] mai mult
REPORTAJ // La PAS prin satul de baștină al Maiei Sandu. De ce s-a SUPĂRAT politiciana?
Rădăcini // Descendenta unei familii de gospodari din Risipeni, Fălești, Maia Sandu se bucură de mare respect în satul de baștină
Pe un drum de țară, îngust și înnămolit, înaintând cu greu în cizmulițele lor de cauciuc și sprijinindu-se una pe alta ca să nu cadă, două fetițe, cu rucsacuri cât ele de mari în [...] mai mult
Victor Ciobanu: „DNA nu a trecut Prutul, dar Plahotniuc l-a trecut, în sens invers”
Unionismul nu a fost niciodată un proiect realist nici la Chişinău, nici la Bucureşti. A fost doar exploatat în diferite scopuri obscure şi pentru asta trebuie să aibă finalitate, afirmă editorialistul Ziarului NAȚIONAL Victor Ciobanu.
Într-un interviu pentru ziare.com, Victor Ciobanu avertizează în privinţa probabilităţii fraudării [...] mai mult
Morțile suspecte din „dosarul miliardului”
Pe par­cur­sul lunii noiem­brie 2014, peste 13 mili­arde de lei au fost scoși de la Banca de Eco­no­mii (BEM), Banca Soci­ală (BS) și Uni­bank și trans­fe­rați pe con­turi din stră­i­nă­tate. Pe 27 noiem­brie 2014, o mașină plină cu acte de la cele trei bănci [...] mai mult
Siegfried Mureșan: „Sper că în R. Moldova avem un guvern care să dorească să implementeze reformele”

Un interviu cu europarlamentarul român de la Bruxelles realizat de europalibera.org



La 1 iulie intră în vigoare Acordul de Asociere al Uniunii Europene cu Republica Moldova, semnat acum doi ani la sfârşitul lunii iunie… Ce ar trebui să urmeze? Şi a devenit sau promite măcar acest acord să devină cel mai important generator [...] mai mult
BANII DISPĂRUȚI ÎN ASFALT PRIN CONTRACTE ORCHESTRATE
Bugetul municipiului Chișinău a fost păgubit cu peste 8 milioane de lei prin semnarea, de către primarul Dorin Chirtoacă, a unui contract de împrumut cu o firmă din SUA pentru lucrări de reparaţie a unor străzi. Împrumutul a fost contractat ilegal, iar Primăria Chișinău a folosit drept „argument” [...] mai mult

randat în 	0.2767 secunde