Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

4 mai 2024, ora locală: 12:30

 

RM se eschivează de la realităţile integrării europene

adăugat 08 august 2008, 12:59, la Opinii / Editoriale

Ultima şedinţă a Comisiei Naţionale pentru Integrare Europeană, din 17 iulie 2008, a scos în evidenţă nivelul ridicat de inadecvateţe a actualei guvernări în domeniul politicii de integrare europeană. Carenţe de abordare au putut fi depistate practic în tot discursul şefului statului. Percepţia eronată a vizat nu numai estimarea rezultatelor RM în contextul integrării europene, dar şi relaţia dintre aceasta şi UE.

Dezinformare pentru salvare...

În lumina incapacităţii de a implementa în mod integral şi eficient Planul de Acţiuni RM-UE (PAUERM), actuala guvernare tinde să fixeze atenţia opiniei publice locale pe alte subiecte de pe agenda relaţiilor moldo-comunitare (migraţia, noul Acord de Parteneriat şi Cooperare etc.). Astfel, se trece sub tăcere rezultatele Reuniunii Troicii COEST UE-Moldova, din 18 martie curent, unde oficialii europeni s-au referit la necesitatea perpetuării reformelor interne în RM în conformitate cu prevederile CoE şi OSCE. Menţiunile critice ale Comisiei Europene despre restanţele în domeniul reformei judiciare, libertăţii mass-media, luptei împotriva corupţiei, calităţii mediului investiţional şi de afaceri, stipulate în Raportul pe ţară privind progresul RM în procesul implementării PAUERM, au fost excluse, de asemenea, din discuţiile publice naţionale din RM. Alte recomandări, precum şi imperativul consolidării instituţiilor democratice, a statului de drept, dar şi respectarea drepturilor omului, au fost exprimate şi în cadrul celei de-a 10-a Reuniuni a Consiliului de Cooperare RM-UE, din 27 mai curent. În pofida gravităţii acestor critici, dar şi a faptului că UE a făcut clară intenţia de a corela obligativitatea realizării progreselor în aceste domenii, de către autorităţile moldovene, de probabilitatea aprofundării dialogului politic cu Bruxellul, Chişinăul ignoră cu perseverenţă aceste obiecţii.

Absenţa unei abordări comprehensive din partea RM a mesajelor lansate de UE, ar putea duce la amplificarea suspiciunilor în cancelariile europene privind interesul real urmărit de Chişinău în ce priveşte integrarea acesteia în UE. Materializarea acestei ipoteze poate fi urmărită în cazul declaraţiei comune a reprezentanţelor europene şi a misiunilor diplomatice a statelor UE de la Chişinău, publicată la 17 iulie curent, privitor la problemele acute care există în legislaţia RM referitor la reglementarea procesului electoral, funcţionarea pluralismului şi independenţei mass-media etc. De asemenea, accentul a fost pus pe necesitatea realizării recomandărilor OSCE şi CoE care se referă la garantarea desfăşurării alegerilor din 2009 în corespundere cu standardele europene. Totuşi, ideea centrală a acestei declaraţii a constat în reiterarea existenţei unei interdependenţe între potenţiala apropierea a RM de UE şi pregătirea în conformitate cu regulile democratice a electoralei din 2009. Cu toate acestea, semnalele repetate ale oficialilor europeni pricind implementarea şi asigurarea defectuoasă a principiilor, valorilor şi standardelor europene în RM, nu au fost luate pe deplin în consideraţie de către actuala guvernare. Chiar dacă ziua emiterii acestei declaraţii a coincis cu 17 iulie, când a avut loc şedinţa Comisiei Naţionale pentru Integrare Europeană, nimeni din oficialii moldoveni nu a făcut nicio referinţă la ea. De fapt, prin această acţiune guvernarea moldoveană nu a neglijat declaraţia propriu-zisă, ci autorii acesteia, printre care Franţa, Germania şi alte state semnificative din cadrul UE, ceea ce în mod inevitabil va contribui la creşterea neîncrederii capitalelor europene în sinceritatea şi coerenţa discursului european al RM.

Această situaţia demonstrează faptul că acutizarea problemelor în domeniile sensibile ale dialogului moldo-comunitar au motivat foarte puţin autorităţile moldovene. Astfel, în loc să ia act de aceste carenţe, cele din urmă şi-au canalizat eforturile întru muşamalizarea lor. În acest scop se propune elaborarea şi difuzarea "notelor informative" care urmează să reflecte situaţia "reală" la capitolul integrare europeană în mod diferit de cel aplicat de sursele media de opoziţie. În cadrul recentei Comisii pentru Integrare Europeană, preşedintele RM, V. Voronin, a menţionat că din cauza informaţiei incorecte prezentate în sursele media de opoziţie, în capitalele europene se creează percepţii greşite despre evoluţia integrării europene în RM. Mai mult decât atât, informaţiile furnizate de acestea vizavi de integrarea europeană în RM au fost echivalate cu acţiunile caracteristice propagandei. De fapt, acest mesaj nu a fost destinat UE sau statelor membre, ci opiniei publice moldoveneşti, cu scopul maximizării gradului de reticenţă a acesteia faţă de sursele de informare alternative celor ce sprijină actuala guvernare. Tentativa preşedintelui moldovean de a discredita mass-media neloială, prin invocarea necesităţii difuzării unor "note informative", contravine principiilor pluralismului de idei şi a surselor media, prevăzute atât în Acordul de Parteneriat şi Cooperare, cât şi în Planul de Acţiuni RM-UE. Totodată, în mod indirect V. Voronin pune la îndoială abilităţile şi competenţele misiunilor diplomatice europene de a recepţiona şi a transmite informaţia despre RM către instituţiile lor naţionale. În realitate autorităţile statelor europene se informează despre starea de lucruri din RM în baza datelor oferite de corpurile lor diplomatice acreditate la Chişinău, care la rândul lor colectează date din toate sursele mass-media moldoveneşti. De aceea, afirmaţiile despre imaginea şifonată a RM ce persistă în capitalele europene din cauza sursele media moldoveneşti de opoziţie, care după Voronin ar face "propagandă", compromit misiunile diplomatice europene de la Chişinău atât în faţa guvernelor lor naţionale, cât şi a populaţiei din RM.

Noul APC- succesul guvernării actuale sau efect conjunctural

Noul Acord de colaborare cu UE are o importanţă majoră pentru consolidarea aspiraţiilor europene ale RM, constituind o premisă inedită pentru aprofundarea raporturilor multidemensionale dintre Chişinău şi Bruxelles, în baza unui cadru politico-juridic reînnoit. Cu toate acestea, deschiderea discuţiilor pe marginea negocierii acestui document nu este în exclusivitate meritul RM, ci mai degrabă se datorează conjuncturii regionale şi politice existente. Astfel, UE doreşte să substituie vechiul APC cu un nou acord, deoarece ultimul nu mai corespunde realităţilor actuale în raporturile moldo-comunitare, iar efectul lui juridic a încetat la 1 iulie 2008. De asemenea, intenţia Bruxellului de a crea o nouă platformă politico-juridică se datorează în mare parte dinamismului diplomatic al Ucrainei. Pentru a păstra ritmul general în integrarea regiunii în spaţiul european, UE a hotărât să promoveze şi RM alături de Ucraina. În afară de aceasta, prin negocierea noului acord oficialii europeni fac presiuni asupra conducerii RM în vederea asigurării de către aceasta a unei bune desfăşurări a alegerilor parlamentare din 2009.

Pe lângă faptul că, autorităţile moldovene încearcă să prezinte demararea negocierilor informale în vederea obţinerii APC-ului drept succes al guvernării comuniste, acestea falsifică situaţia reală în raporturile moldo-comunitare. Astfel, UE şi-a exprimat intenţia de a începe procesul de reflecţie privind un acord bilateral mai profund, cu condiţia că guvernarea moldoveană va elimina restanţele la capitolele sensibile şi va asigura desfăşurarea în mod democratic a alegerilor din 2009. În timp ce, în cadrul Comisiei Naţionale de Integrare Europeană, din 17 iulie, V. Voronin a prezentat iniţierea tratativelor pe marginea viitorului APC drept fapt împlinit, menţionând că "UE a hotărît să purceadă la elaborarea unui acord de tip nou".

Un alt subiect contrariat de Chişinăul oficial este poziţia Comisiei Europene faţă de viitorul acord cu RM. Conform datelor disponibile pe pagina web. a MAEIE, pe data de 8 iulie curent, a avut loc prima rundă de consultări neoficiale între reprezentanţii şi experţii Comisiei Naţionale de Integrare Europeană şi a celor din partea Comisiei Europene, în cadrul cărora s-a efectuat un schimb de viziuni privind principiile generale şi obiectivele eventualului acord. Contrar informaţiei date, V. Voronin a afirmat că "Comisia Europeană şi-a elaborat deja viziunea asupra conţinutului său cu Moldova şi asupra viitoarei foi de parcurs, în cadrul discuţiilor purtate de grupul COEST". Nici pe pagina web. a MAEIE şi nici pe cele ale instituţiilor europene nu a fost identificată confirmarea acestor afirmaţii.

Datorită interesului major a populaţiei RM pentru UE, guvernarea evită să deschidă parantezele pe marginea mai multor subiecte ce vizează eşecurile politicii moldoveneşti în procesul integrării europene, în special ceea ce vizează implementarea PAUERM. Eschivarea de la răspundere pentru aceste insuccese, reprezintă o modalitate sigură de menţinere a partidului de guvernământ în topul de preferinţe a electoratului autohton, în special în contextul alegerilor parlamentare din 2009. Or, PCRM-ul este capabil să compromită procesul de integrare europeană în care este antrenată RM pentru a asigura realizarea intereselor lui de grup.

Autor: Denis Cenusa, politolog, expert in relatii internationale
Sursa: www.basarabeni.ro


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Opinii / Editoriale

octavian-tacu,
Octavian Țâcu // O altă Găgăuzie
În căutarea Timpului pierdutCei care au urmărit scrierile de la Timpul de altă dată își amintesc despreseria de articole dedicate practicilor și politicilor statal/imperiale de construcție identitară, prin care arătam cum anumite grupuri etnice sunt fragmentate și făcute altceva decât pornirile lor [...] mai mult
Canibalismul sovietic: cum i-au deprins rușii pe basarabeni să se mănânce între ei. La propriu
Documentele sovietice publicate atestă 66 de cazuri de canibalism în Basarabia între anii 1946-1947, nu 39 așa cum susține raportul prezentat în 2010 Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (link). E vorba de documentele publicate în volumul lui Anatol Țăranu, ”Foametea în Moldova sovietică 1946-1947”, [...] mai mult
work-and-travel,
Senatului american DECIDE: programele de Work and Travel rămân în vigoare, în ciuda dorinței administrației Trump
Programele de Work and Travel SUA rămân, nu se anuleaza, dimpotriva, devin mai sigure, Senatul american a votat amendamentul care protejează Programul J1, care se referă la schimburile interculturale pentru străini. Din J1 fac parte programele de Intern, Trainee, Camp Counselor, Au Pair și cunoscutul program Work and Travel, de care beneficiază [...] mai mult
EFECTELE CANICULEI: COD PORTOCALIU DE DELIR
”Plahotniuc a folosit România, pentru a-i interzice lui Rogozin să ajungă la Chișinău, iar autoritățile de la București au căzut în capcana oligarhului; Declararea lui Rogozin persona non-grata a fost făcută în complicitate cu Moscova, cu scopul de a crea impresia că Plahotniuc este antirus; Plahotniuc [...] mai mult
ANDREI NĂSTASE, DESPRE „PROBA” IGP ÎMPOTRIVA „PARTIDULUI NOSTRU”
Mercenarii de elită ai lui Plahotniuc s-au dovedit a fi niște măscărici. Jizdan și Pânzari nu sunt poliția, așa cum încearcă să se etaleze protagoniștii persecuțiilor tinerilor din 7 aprilie 2009. Ei sunt niște circari jalnici. Aşa a reacționat liderul Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, la „proba” prezentată [...] mai mult
Doc// Martori falși în dosarul lui Vlad Filat
Trei tinere din Federația Rusă, care par să nu știe nici cu spatele despre situația din Republica Moldova, figurează în calitate de martori-cheie în răsunătorul dosar de corupție în cadrul căruia este judecat Vlad Filat. Potrivit declarațiilor depuse de Ilan Șor în instanță, ele ar fi intermediat [...] mai mult
MAIA SANDU : „Moldova nu s-a predat... Moldova există, Moldova luptă!“
Primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale din Republica Moldova s-a încheiat cu un rezultat puțin onorabil guvernării controlate de controversatul oligarh Vlad Plahotniuc. Doi candidați ai opoziției au trecut în turul doi. De altfel, candidații opoziției au adunat peste 90% din voturile exprimate în primul tur. Pe primul loc, [...] mai mult
Stratfor: Alegerile prezidențiale din Moldova ar putea declanșa un conflict între partide
Alegerile prezidențiale din Republica Moldova ar putea declanșa un conflict între partidele pro-ruse și partidele pro-occidentale. Deși candidatul pro-Rusia din partea Partidului Socialiștilor cel mai probabil va primi cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor, al doilea tur ar putea fi mult mai strâns. Indiferent de cine [...] mai mult
OPINII // Unirea şi provocările din jurul ei
În această perioadă s-a discutat foarte mult despre Unirea Republicii Moldova cu România, totul plecând de la un incident care a avut loc în Bucureşti, în Piaţa Victoriei, când liderii unei manifestaţii unioniste au decis să schimbe traseul, iar Jandarmeria a intervenit, i-a reţinut [...] mai mult
Sturza, despre „COPIII” lui Mark Tkaciuk și cine e VERIGA SLABĂ a trioului Dodon – Lupu - Plahotniuc
Fostul premier Ion Sturza consideră că anume fostul consilier prezidențial Mark Tkaciuk, este omul care a avut grijă să-i aducă în anturajul lui Vladimir Voronin pe Igor Dodon, Marian Lupu și Vlad Plahotniuc.
„Abil, viclean, erudit, dar și încăpățânat în a influența „lumea”, Tkaciuk cunoștea perfect limitele [...] mai mult

randat în 	0.0677 secunde