Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

4 mai 2024, ora locală: 05:16

 

Să afle toţi: fiecare al doilea şofer de microbuz poate fi internat la casa de nebuni

adăugat 23 aprilie 2012, 08:51, la Social • Articol publicat de Alexandru Rîșneac

microbuz,rutiera,chisinau,victor-neaga,ruta-189,

Călătorii care circulă în mare parte cu microbuzele îşi au, cum e şi firesc, plângerile lor faţă de şoferii de microbuze. 

Că aceştia conduc şi vorbesc la telefon în acelaşi timp, că pun muzică execrabilă la un volum ridicat, că umplu maşinile până la refuz etc., etc. În acest context, vă propunem să luaţi cunoştinţă de „viaţa de şofer”. O să vedeţi ce probleme îi macină pe ei, cu ce dificultăţi se confruntă etc., iar titlul textului, după cum era şi de bănuit, vorbeşte despre multe.

Majorarea taxei de călătorie: 4 lei – un preţ real

Şoferul Mihai, de pe ruta 189, într-o discuţie mai pe îndelete, ne-a povestit cum vede el situaţia privind majorarea preţurilor la călătoria cu microbuzul. Atunci când se ridică un preţ, indiferent la ce, cetăţenii au o reacţie imediată şi încearcă, pentru început, să evite produsul respectiv, serviciul, marfa ş.a. Prima reacţie, fireşte, e de revoltă. Tot aşa e şi cu preţul călătoriei cu microbuzul. „Chiar dacă, să zicem, 5 sau 10 procente din pasageri vor renunţa la microbuz din cauza preţului de 4 lei, oricum, în decurs de o săptămână-două, ei vor reveni la deprinderea de a circula cu microbuzul”, ne-a asigurat Mihai.

Primăria municipiului Chişinău va accepta majorarea tarifului numai dacă toate rutele vor ajunge la un tarif comun şi rezonabil. Cel puţin, cam asta a sugerat edilul. Pe de altă parte, povesteşte Mihai, la noi îi foarte mare corupţia în transportul cu microbuzele. Conform zvonurilor care circulă, sunt duzini de rute pe care le deţin comuniştii, liberalii sau liberal-democraţii…

Circuitul banilor în microbuz

Un microbuz care are un patron cumsecade - şi dacă mai are norocul şi de un şofer de treabă - poate aduna pe parcursul unei zile o suma de o mie de lei, în cazul rutei 189. „Dacă eu adun timp de o zi 1000 de lei, ceea ce se întâmplă mai rar, din suma asta dau pe motorină 450-470 de lei”, calculează şoferul Mihai. Din aceeaşi sumă, angajatul înmânează 450 proprietarului de microbuz. „În total, iese că dau 900 de lei, iar eu lucrez, începând cu ora şase până pe la ora nouă-zece seara. Îmi rămân 100 de lei… Noi lucrăm ca robii”. Când lucrează stăpânul în calitate de şofer, îi este mai convenabil, mai economiseşte nişte bani. Însă, din suma de 400-500 de lei pe care o primeşte proprietarul microbuzului de la şofer o parte se duce pentru deservirea tehnică a maşinii, o altă parte merge ca taxă lunară pentru licenţa pe care o deţine. „Ei plătesc pe lună o taxă, iar banii merg din mână în mână, nimeni nu monitorizează circuitul lor”, menţionează Mihai.

Ca să cumperi o fişă (aşa numesc şoferii de microbuz licenţa) pentru traseul microbuzului 189 ai nevoie, în mod real, de 5000 de euro. Acesta ar fi un preţ pragmatic. Însă, pe piaţă, fişa se vinde la un preţ umflat, de 10.000 euro. „Fişa pentru ruta 184 ajunge la 18.000 de euro, pentru ruta 110 preţul atinge suma de 14 mii de euro, deoarece traseul microbuzului 110 e considerat unul dintre cele mai profitabile, în plus, maşinile de pe această rută bat câte 10-12 drumuri pe zi”, precizează Mihai. Dacă tragem o privire asupra anunţurilor de pe internet, aflăm că ruta 155 se vinde cu tot cu microbuz şi cu tot cu fişă la preţul de 20.000 de euro. Chipurile, ne asigură cei care au plasat pe net anunţul, venitul zilnic ajunge la 500 de lei.

Dificultăţile meseriei: lucrul îi mârşav şi parşiv

Pentru şoferi, cele mai complicate momente le prezintă nerespectarea de către aceiaşi colegi-şoferi a graficului de circulaţie. „E haotic. Şi asta, în primul şi în primul rând, din cauză că nu ne oprim numai în staţii. Dacă ar fi staţionările numai în locurile permise, ar fi foarte bine”, zice Mihai. Al doilea lucru complicat e fluxul intens de transport, în special în orele de vârf. „Mergi şi te gândeşti cum să scapi mai repede de ora 21.00. Microbuzul e plin şi fiecare îţi spune: opreşte aici, opreşte dincolo. Dacă nu vrei să te opreşti, se apucă de înjurat sau chiar sar la bătaie”, exclamă, cu o voce indignată şi uimită în acelaşi timp, Mihai. „La noi pe rută deja la doi şoferi le-au dezbătut dinţii şi până în ziua de azi se judecă cu respectivii pasageri. Şi asta - pentru că nu au oprit unde au vrut ei”. Să afle toţi: fiecare al doilea şofer de microbuz poate fi internat la casa de nebuni, de aceea nimeni nu vrea să se angajeze în calitate de şofer. Lucrul îi mârşav şi parşiv”.

Spre sfârşitul zilei de muncă, unii dintre pasageri urcă în microbuz în stare avansată de ebrietate. „Ăstora beţi le spun că mă costă 70 de lei să merg undeva să aduc în ordine salonul maşinii, dar îi doare în cot”. Dar câte bătăi vezi seara în microbuz! „Am avut un caz în care tot salonul maşinii mi l-au umplut de sânge. M-am pomenit că toată lumea ieşea afară şi nu am reuşit să înţeleg măcar de ce. Mi-au rupt şi husele de la scaune, şi perdelele, iar sticlele erau numai sânge”, îşi aminteşte şoferul.

Hoţi, muzică şi procese de judecată

Hoţia şi corupţia sunt două surori gemene. În cadrul acestui tip de transport, în microbuz adică, hoţia are mare succes. „Avem vreo două persoane care lucrează anume pe traseul nostru. Odată i-am observat şi i-am dus la staţia terminus să ne „lămurim”. După cum era şi de aşteptat, poliţia a fost implicată în toată povestea asta, dar ce folos, din relatările şoferilor, aflăm că aceşti hoţi apar din nou, practicându-şi meseria. „Se întâmplă mai ales pe str. Grenoble, în orele de vârf. Noi îi ştim pe toţi la faţă, dar nu ne mai atingem de ei”. De obicei, hoţii de meserie sunt tineri bine îmbrăcaţi, care, în anumite momente, au avertizat şoferii: „Vezi bine, nu-ţi băga nasul, nu e chestiunea ta. Îţi ţii volanul în mâini - ţine-l, fă-ţi bucăţica ta de pâine, căci eu, ceea ce fac, o fac încetişor şi am ieşit, tu n-ai nicio treabă”, redă stupefiat mesajul pe care l-a primit Mihai de la unul dintre hoţi. Asta dacă nu vrei să ai mai apoi probleme. S-au întâmplat cazuri în care un şofer a intrat în conflict cu respectivii „meseriaşi”, iar după aceasta, la o oră mai târzie, în parbrizul microbuzului a intrat o cărămidă…

„Da! Ascultăm muzică în microbuz şi, de obicei, nu vin plângeri la adresa muzicii. Dimineaţa toţi tac chitic în saloane. Le mai punem o muzică sau nişte noutăţi, dar ne străduim mai mult în română. Sunt băieţi care încearcă să promoveze o politică naţională, căci la noi vreo 90 la sută îs moldoveni”.

De Blajini, cea mai mare beţie din Europa e la „Sf. Lazăr”

Microbuzele de pe ruta 189, dacă unii dintre cititori nu cunosc, au la capătul traseului cel mai mare cimitir din Europa. Şoferul Mihai a ieşit la lucru în perioada de Blajini a anului trecut. „Este imposibil de lucrat. Mulţi dintre colegii mei nu vor să iasă la lucru numai de aceea că-i o aglomeraţie de neînchipuit. Când duci lume înspre cimitir mai e cum e, dar înapoi… Nu vreau să ies de Blajini nici în ruptul capului”, spune Mihai. Pe perioada Blajinilor, majoritatea dintre călători sunt beţi şi se ceartă încontinuu. „Pasagerii vomită prin maşină de la excesul de mâncare şi băutură, rup perdelele. Anul trecut, mi-au rupt şi cauciucurile de la ferestre, şi scaunele mi le-au deteriorat. Încearcă, după asta, şi intră cu ei în conflict”. Şoferii de microbuze, care circulă în zona respectivă în perioada Blajinilor cunosc situaţia în miezul ei. Unii spun că mulţi dintre oamenii care merg de Paştele Blajinilor la Cimitirul „Sf. Lazăr” o fac numai de aceea ca să se îmbete. „Şi stăpânul mi-a spus să nu ies de Blajini pe rută. Aşa-i, dacă e cel mai mare cimitir din Europa, în timpul Bajinilor, glumim între noi, se transformă în cea mai mare beţie din Europa”.


Autor: Victor Neaga
Sursa: www.timpul.md


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Social

O basarabeancă stabilită la Timișoara a creat prima brânză vegană pe piața românească! Ea și soțul ei vor să deschidă și o fabrică
Ștefan & Marisha - un cuplu de români pasionați și creativi, și-au propus să aducă în premieră pe piața românească gustul adevărat de brânză, într-o formă vegană, care să aducă un plus de viață consumatorilor săi. Neobișnuit de sănătoasă, „brânza” are ca bază nuci de caju și migdale activate, culturi [...] mai mult
ȘOFERII VITEZOMANI, IDENTIFICAȚI DE ACUM ÎNAINTE DE CAMERELE FIXE DIN ȚARĂ

Atenţie, şoferi! Poliţia va veghea dacă respectaţi viteză maximă admisă prin camere fixe montate în întreagă ţară.


A fost semnat un protocol cu reprezentanţii Companiei pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere şi astfel agenţii îi vor identifica pe vitezomani cu ajutorul camerelor de supraveghere, special amplasate pentru asta. [...] mai mult
CSJ A AMÂNAT ŞEDINŢA LA CARE URMA SĂ FIE EXAMINATĂ CONTESTAŢIA DOMNICĂI MANOLE
Şedinţa Curţii Supreme de Justiţie în cazul judecătoarei Domnica Manole a fost amânată pentru data de 10 august, orele 10:00.CSJ urma să examineze astăzi contestaţia depusă de Domnica Manole privind demiterea sa din sistem în baza a două avize ale SIS. La 10:00, ora la care a fost anunţată şedinţa, mai mulţi oameni s-au [...] mai mult
TÂNĂR DIN REPUBLICA MOLDOVA, ARS ÎNTR-UN CAMION DIN CHICAGO

Un nou apel de ajutor lansat de conaționali de peste hotare prin intermediul platformelor de colectare de fonduri. De această dată este vorba de un incendiu produs în Chicago, în urma căruia a decedat Dumitru Diordița, în vârstă de 23 de ani.
Flăcările au cuprins camionul în care [...] mai mult
UN AN DE LA REFORMĂ, FĂRĂ INTEGRITATE
La un an de la demararea reformei integrităţii, instituţia responsabilă de verificarea veniturilor şi proprietăţilor funcţionarilor rămâne nefuncţională şi nu are, cel puţin, un preşedinte. Deşi peste 150 de petiţii ce semnalează neconcordanţe între averea reală şi cea declarată de către funcţionari aşteaptă [...] mai mult
JUDECĂTOAREA DOMNICA MANOLE, DEMISĂ DIN FUNCȚIE
Judecătoarea Curții de Apel Chișinău, Domnica Manole, a fost eliberată din funcție. Decretul președintelui privind eliberarea magistratei a fost publicată în Monitorul Oficial.

Potrivit IPN, la începutul lunii iulie, în baza avizelor Serviciului de Informații și Securitate, Consiliul Superior al [...] mai mult
GHEORGHE CAVCALIUC SE VEDE ȘEF LA CNA
Șeful adjunct al Inspectoratului General de Poliție din Republica Moldova, colonelul Gheorghe Cavcaliuc se vede director la Centrul Național Anticorupție. Informația a fost confirmată pentru basarabeni.ro de surse avizate din cadrul CNA. Este cunoscut faptul că, în luna noiembrie, anul curent expiră mandatul actualului [...] mai mult
(VIDEO) Teo se luptă cu cancer de rinichi, are nevoie de ajutorul nostru!
Pe 16 mai 2017, Teodor Dogari / Moroșan - a fost diagnosticat cu tumoare la rinichi (Tumora Wilms).
Teo are doar 8 luni - tumora însă are deja 6.3 cm, niciodată nu a dat semne de boală, fiind mereu fericit, jucăuș și plin de viață.
Tumora Wilms este un tip de cancer renal rar care afectează în special copiii. De asemenea, mai [...] mai mult
Știi, Cristina...Cum e să fii pompier într-un IAD de jucării aprinse de ZIUA SINGURĂTĂȚII ?
Știi, Cristina mă gândeam azi să nu-ți mai scriu nimic, dar s-a întâmplat așa o tragedie care m-a afectat profund și nu am putut să nu-mi împărtășesc gândurile și tot ceea ce am simțit, când am aflat despre această tragedie.Până acum Cristina ți-am spus povești de viață, despre oameni simpli, oameni de lângă [...] mai mult
(VIDEO) O viață, trei țări, zece copii
Doroftei Popescu (83 de ani) din satul Cenac, Cimișlia, a locuit toată viața pe pământul natal, dar a apucat să fie cetățean a trei țări: Regatul României, URSS, Republica Moldova. Are zece copii, toți plecați peste hotare.
A rămas cu dorul, amintirile și pământul pe care îl lucrează mai mult singur. [...] mai mult

randat în 	0.3336 secunde