Puncte de vedere: Crizele din Romania si Ucraina sunt geopolitice

Cu toate deosebirile care exista intre Ucraina si Romania, in ambele cazuri se incearca aplicarea unor scenarii de debarcare a Presedintilor care nu convin Moscovei.


Ultimele evenimente din Romania, suspendarea Presedintelui Basescu, inclusiv debarcarea PD-lui din Guvern, iar in Ucraina lupta dintre Presedintele prooccidental Iuscenko si premierul prorus Ianukovici, in afara de logica luptei politice interne, fac parte fara indoiala dintr-un scenariu de slabire a influentei UE si NATO si de revenire in forta a Rusiei in spatiul postsovietic si fost socialist. In cazul Romaniei, Rusia evident trebuie sa fie interesata de demiterea lui Basescu care este considerat un politician proamerican si care a facut unele declaratii care au suparat Moskova. Rusiei nu poate sa-i placa de asemenea ca Basescu spre deosebire de guvernarile anterioare se implica in problema transnistreana de partea Chisinaului si incearca sa atraga R.Moldova in UE. Stiindu-se ca firmele mari rusesti au privatizat masiv intreprinderi importante romanesti din toate sectoarele, inscusiv din cel strategic energetic, se poate afirma asa cum a declarat si Presedintele Basescu ca o parte a clasei politice romanesti ar putea fi influentata, inclusiv in luarea unor decizii politice. Aceste presupuneri sunt sustinute si de analistul bitanic Tom Gallagher, care a declarat ca Romania poate sa devina in viitor un agent al Rusiei in UE.


Analizind din punct de vedere juridic evolutia conflictului intre Presedintele Romaniei si Parlament, o mare rusine este faptul ca dupa decizia Curtii Constitutionale prin care s-a decis ca Presedintele nu a incalcat Constitutia, Parlamentul mai poate suspenda Presedintele, asa cum a si facut-o. Curtea Constitutionala oriunde in lume , este organul suprem de decizie in cazul conflictelor intre institutii, peste care nu poate trece nici Parlamentul, nici nimeni. Nu insa si in Romania, in care fostii guvernanti au inventat formula de decizie consultativa a CC ! Toate conflictele intre institutiile statului in orice tara le rezolva definitiv si fara drept de apel CC, altfel exista riscul destabilizarii si chiar a dezintegrarii unei tari.


Este o mare problema pentru Romania, tara membra UE ca are o Constitutie care permite ca seful statului sa fie suspendat pe motive politice, de fapt pentru opinii, de catre parlamentari. Indiferent cine ar fi Presedintele Romaniei, acest lucru este inadmisibil si nu mai exista precedente nicaieri. Logica insasi a interactiunii intre institutiile statului in orice tara presupune uneori conflicte politice si competitie de idei si nu poate de exemplu Parlamentul sa-l suspende pe Presedinte, dar si invers, doar pentru opinii politice diferite. Doar in cazuri exceptionale un Presedinte poate fi demis sau suspendat numai pentru acuzatii penale probate.


Astfel Presedintele Romaniei care totusi beneficiaza conform Constitutiei de unele drepturi importante, este nevoit sa se autocenzureze, sa taca, sa se faca ca nu vede greselile parlamentarilor, adica sa fie complice la nereguli, altfel risca suspendarea.


Greseala Presedintelui Basescu, este ca nu a actionat atunci cind a venit la putere, cind trebuia sa se ocupe in primul rind de modificarea Constitutiei . Nu a facut-o si a fost suspendat pentru opiniile exprimate. Pentru a insanatosi sistemul politic romanesc este necesara petrecerea unui referendum atit privind votul uninominal cit si asupra formei de guvernamint din Romania. Consider ca este necesara si introducerea postului de Vice-Presedinte al tarii pe model american. In caz de suspendare, demitere sau deces, interimatul trebuie sa-l exercite tot un politician ales de popor, nu unul numit de Parlament. Care trebuie sa fie forma de guvernamint republica prezidentiala sau parlamentara trebuie sa decida poporul roman, nu politicienii.


Exemplul Republicii Moldova de republica parlamentara nu cred ca poate fi unul benefic pentru Romania. Acest sistem de alegere a Presedintelui de catre Parlament, scoate institutia Presedintiei de sub controlul poporului si presupune coalizarea partidelor de orientare diferita pentru a alege un Presedinte care convine sefilor de partide.


Astazi Romania se clatina si poate fi comparata cu un automobil la care nu lucreaza frina, adica Constitutia si care se poate distruge de la prima lovitura.


Prioritatea clasei politice a Romaniei trebuie sa fie modernizarea tarii si asimilarea fondurilor europene, sa nu rateze aceasta uriasa sansa asteptata de milioanele de romani din tara, dar si din diaspora. Succesul integrarii Romaniei in UE si NATO, redarea mindriei romanilor de a fi romani, este umbrit de clasa politica romaneasca, de luptele politice de la Bucuresti pentru ciolan.


Europa are nevoie de o Romanie stabila, iar Romania are nevoie de o Constitutie clara care sa nu puna in pericol stabilitatea tarii, altfel exista riscul confederalizarii si dezmembrarii teritoriale. Asta cred ca trebuie sa faca dupa ce revine in functie Presedintele, sa ceara modificarea Constitutiei pentru a inlatura pericolele pentru securitatea Romaniei si a romanilor.


Autor: Roman Mihaies, Presedintele Asociatiei “Moldova Europeana”
Sursa: http://www.rgnpress.ro/


« precedenta   salt la stirea   urmatoare » 


Comentarii:

2 comentarii

Ca toata aceasta mascarada organizata de psd,prm,pc si pnl este dirijata de la Moscova le-am spus prietenilor inca o luna in cateva luni in urma.Multi aveau dubii,altii constientizau,iar cei mai multi au preferat sa nu comenteze si sa astepte finalul.Uitati-va ca ajungem in finala.Finala care trebuie s-o castigam pe 19 mai spunand NU demiterii presedintelui Traian Basescu!..Voi reveni cu amanunte despre care multi aveti dubii...
A comentat Omul care stie pe 09.05.2007, ora 01:29
Aveti dreptate, dar nu mai cred ca dl. Basescu are calitatile absolut necesare pentru a invinge in aceasta lupta!
A comentat Nicoara N., Brasov pe 11.05.2007, ora 21:59
 COMENTEAZA 


2