Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

6 mai 2024, ora locală: 23:56

 

Cine suntem

adăugat 23 aprilie 2010, 10:16, la Cultură

Cine suntem, Dan Puric

„Cine suntem” este o carte de excepţie a actorului şi regizorului român Dan Puric. Copleşit de tumultul istoric şi de zbuciumul spiritual al neamului românesc, autorul cerne prin Eul său identitar valoarea reperelor tipărite sau netipărite ale operelor care au slujit şi le mai slujesc românilor în milenara lor epopee de aflare a răspunsului la întrebarea care deja s-a şi modernizat de tot: „Cine mai suntem?”.
TIMPUL vă propune, în fiecare zi de vineri, fragmente din această lucrare.

- Părinte Atanasie, cum trebuie să vorbim cu cei care nu ne respectă credinţa, neamul, dragostea de ţară?
- Acestora, Dan Puric, li se spune: Marş!

Cine suntem, ca strigăt identitar, cu scop de trezire a conştiinţei naţionale, a apărut pentru prima oară, ca o definiţie clară, în cultura noastră socială, politică şi istorică, cu Şcoala Ardeleană; a fost continuat de către paşoptiştii obligaţi să se definească faţă de lumea modernă şi civilizată; apoi, acest strigăt a devenit lămurire a specificităţii naţionale, a particularităţii etnicului românesc, de către Mihail Kogălniceanu, Alecu Russo, B. P. Hasdeu, culminând prin cristalizarea unei direcţii sociale, cu Titu Maiorescu, care, la vremea respectivă, se întreba: „Cum evoluăm şi cu ce mijloace?”. Temperatura morală şi culturală creată de Societatea „Junimea” face posibilă manifestarea, fără precedent în cultura noastră politică, a vârfului de conştiinţă naţională care a fost Eminescu. Intuiţiile lui vizavi de acest popor n-au fost egalate şi nici depăşite până acum. Gândirea lui Eminescu despre poporul român având în acest sens valoare de destin.

Rămâne antologică discuţia lui Titu Maiorescu, revoltat de exagerările lingvistice şi exaltările Şcolii Ardelene. Răspunsul lui Eminescu vine prompt: „Lasă-i aşa, exaltaţi!”. Câtă înţelegere profundă, la Eminescu, a unui fenomen, în surprinderea vulnerabilităţii lui, faţă de naşterea conştiinţei naţionale în rana Ardealului!

Maternitatea firii lui Eminescu faţă de neamul său n-o s-o mai regăsiţi decât la cei care au fost martirizaţi în închisorile comuniste. Acolo a fost crucificat poporul lui Eminescu. Căci, în România, există şi o populaţie, cea descrisă de Caragiale, a lui Mitică. Mitică este identitatea veşnic versatilă, parazitul de serviciu al neamului românesc. La Mărăşeşti, Oituz, pe frontul din Răsărit etc. au murit cei din poporul lui Eminescu, în închisorile comuniste, tot ei; iar astăzi, cei care mai suferă pentru ţara aceasta provin din această sumă lirică de voievozi, care a fost Eminescu.

Lucrarea Din psihologia poporului român, a lui Dumitru Drăghicescu, este o încercare de a surprinde structura psihologică a poporului român, marcată însă profund de o decepţie vizavi de rostul nostru şi de felul nostru de a fi. O lucrare rămasă total izolată în contextul epocii sale (apare în 1907), dar care închide în ea gustul amar al intuiţiei destinului tragic al românilor.

Examinarea ideii de identitate atinge o fineţe analitică inegalabilă în perioada interbelică, prin marii reprezentanţi ai culturii române în acea perioadă, care şi-au adus contribuţia din perspective disciplinare diferite:

prin Nicolae Iorga, care, prin bogăţia documentară istorică despre români, îi aduce acestuia din urmă o dimensiune simfonică;
prin Dimitrie Gusti, acest adevărat arheolog al etnicului, creatorul şcolii româneşti de sociologice;
prin viziunea etnopsihologică a lui C. Rădulescu-Motru;
prin înălţarea ortodoxiei la rangul de principiu metodologic şi principal predicat identitar al fiinţei româneşti, la Nae Ionescu;
prin cristalizarea în sistem filosofic, pentru prima oară, a firii româneşti, a gândirii ei, de către Lucian Blaga;
prin surprinderea creştinismului ca dat ontologic în neamul românesc, la Simion Mehedinţi;
printr-o „viziune românească asupra fiinţei”, a lui Ovidiu Papadima;
prin gândirea de atitudine asupra identităţii, a lui Mircea Eliade;
prin regândire în esenţa sufletească a spiritului românesc, în lucrarea lui Constantin Noica, Pagini despre sufletul românesc;
prin sinteza, care culminează în Dimensiunea românească a existenţei, a lui Mircea Vulcănescu;
şi nu în ultimul rând, prin definirea fără precedent a ortodoxiei româneşti şi a Omului Răsăritean, în lucrările părintelui Dumitru Stăniloae.

Aceştia, şi alături de ei încă mulţi alţii, de valoare (Traian Brăileanu, Nicolae Petrescu, Nichifor Crainic, Vasile Băncilă etc.), au reuşit să contureze la vremea respectivă dimensiunile autentice ale acestui neam.

Pe acest context, de fertilizare majoră a inteligenţei şi sensibilităţii româneşti, de început de cheag identitar, cultural şi de conştiinţă politică şi naţională, vine catastrofa comunistă. Primele consecinţe ale acestei catastrofe au fost tocmai decapitarea identităţii sufleteşti a românului şi mutilarea, pentru un timp nedeterminat, a gândirii libere.

Abia se articulase neamul acesta într-o dimensiune mai civilizată, abia crescuseră florile de cultură, de artă şi de viaţă normală, că a venit ciuma roşie. Cincizeci de ani, românul n-a mai fost în hotarele firii, ci în cele ale unei abstracţiuni. A fost silit să abdice de la Gândirea Omului Răsăritean, ca întruchipare a spiritualităţii creştine ortodoxe, la mentalul de supravieţuitor al omului estic, prizonier al ghetoului comunist. Şi astfel, în urma acestei traume, românul de astăzi a ajuns să trăiască non-identitar în propria-i ţară.

În această poziţie ne-a surprins, cu garda jos, derutaţi şi distruşi sufleteşte, o nouă abstracţiune; şi anume: globalizarea.
În faţa acestui nou neant, iată suntem obligaţi, oare a câta oară, la un demers identitar. Cine suntem? Sau, mai bine zis: Cine mai suntem? Acesta este strigătul de alarmă al timpului pe care îl trăim.

Ca să avem o coerenţă metodologică eficientă, trebuie făcute mai multe precizări, care se impun de la sine şi care ar ajuta mai bine şi mai onest la depăşirea labirintului identitar în care ne zbatem astăzi:
- clarificarea din punct de vedere ortografic-lingvistic a expresiei Cine suntem?, amănunt de importanţă vitală;
- precizarea, ca statut gnoseologic, a identităţii;
- identificarea felului de a fi autentic românesc, ca dimensiune anistorică (Ce ni s-a întâmplat? Ce-a păţit neamul acesta?);
- mutilarea acestui fel de a fi prin catastrofa comunistă;
- actul de măsurare al identităţii prin noi înşine, vizavi de noi şi prin prisma altora;
- identitatea ca naţiune şi ca neam;
- identitatea ca Memorie;
- Memoria credinţei ca reînviere identitară.

În ceea ce priveşte clarificarea din punct de vedere ortografic-lingvistic, avem de-a face cu un act atât de corectitudine lingvistică, cât şi unul de sinceritate ortografică; am spune noi, o întâlnire faţă către faţă cu morala limbii române. „Filosofia este o luptă împotriva vrăjirii intelectului nostru de către limbă” (Ludwig Wittgenstein). Astfel, din punctul de vedere al fiinţialităţii româneşti, cine suntem nu este egal cu cine sîntem. În primul caz, ne aflăm în faţa unei expresii autentice, identitare; în al doilea caz, în faţa unei măsluiri deliberate, cu scopul de a estompa originile. Căci „î” din „i” a fost introdus cu forţa în limba română, cu tancurile sovietice (vezi „reforma ortografică din 1953”). A sări peste aspectul acesta este o eroare de început de drum, fundamentală…
Nu daţi importanţă amănuntelor, că acolo se ascunde diavolul! (Michelangelo Buonarroti).

Diferenţa dintre Hamlet şi Don Quijote este, de fapt, tensiunea ireconciliabilă dintre existenţialismul avant la lettre al lui „a fi sau a nu fi”, trăit de Hamlet în limitele şi angoasa omului renascentist, şi „tu poţi să fii” ca dezmărginire creştină a omului înseninat de prezenţa permanentă a lui Dumnezeu.

Identitatea unui neam, ca şi aceea a unui om, apare cu mult mai mult timp înainte ca ea să devină „observabilă”. Cu alţi termeni, existenţa nu este egală cu aparenţa sau cu apariţia, aşa după cum adevărul nu este egal cu exactitatea. Altfel, am coborî la cinismul acelor minţi medicale (contemporane), care spun că prevalarea de embrion se poate face până în 14 zile, deoarece după această dată apare sistemul nervos şi el începe să simtă. A egala viaţa cu apariţia sistemului nervos denotă un reductio cinic, cu perspectivă utilitaristă. În acelaşi fel, a asimila identitatea profundă a unui popor cu cristalizarea ei istorică presupune de la sine un risc amputatoriu. Căci, în dimensiunea ei profundă, identitatea unui om, ca şi a unui popor, rămâne o taină. Iar taina, vorba lui Evdokimov, nu se trăieşte, ci te trăieşte.

A discuta, deci, taina este un demers nefiresc. „În cetatea în care se vorbeşte despre virtute înseamnă că virtutea nu există” (Lao Tse). Obişnuit cu taina ca dimensiune fundamentală a existenţei sale, românul a ştiut instinctiv, dar şi prin credinţă, să o respecte, fără să o discute. Atitudinea lui în faţa lucrării lui Dumnezeu şi a vieţii s-a manifestat prin mirare, şi nu în iscodirea lui Dumnezeu Însuşi. Căci, pentru român, mirarea nu este totuna cu curiozitatea iscoditoare. A întreba necunoscutul îi stă în fire, că Dumnezeu i-a dat această putere şi datorie de a cunoaşte creaţie, dar a întreba incogniscibilul, pe Dumnezeu Însuşi, pe Creator, el ştie că nu poate şi nici nu vrea să o facă.
„Occidentul are probleme, iar Răsăritul, taine”, spune filosoful francez Gabriel Marcel. În contextul acesta a vorbi despre identitate înseamnă a face dintr-o taină o problemă, iar omul Răsăritean refuză instinctiv această confuzie.

Şi dacă „a fi conştient de procesul istoric pe care-l parcurgi este o legitimitate către civilizaţie” (Vasile Pârvan), în aceeaşi măsură ar trebui să fim conştienţi că identitatea unui om nu se legitimează numai în vizibilul istoric, ci este plină de necunoscute, până la frontiera incogniscibilului, şi că ea creează o nouă perspectivă asupra lumii, o altă cale de abordare şi un salt, nu către evoluţia speciei, ci către desăvârşirea ei.

„Proprietatea de bază a inimii este structura sa musculară, iar principala proprietate a unui muşchi este faptul că noi nu-l înţelegem. Cu cât ştim mai multe despre el, cu atât înţelegem mai puţin; şi se pare că vom şti totul şi nu vom înţelege nimic”, sunt cuvintele unei mari personalităţi a medicinii secolului XX. Puneţi în locul inimii identitatea şi veţi avea acelaşi răspuns.
„Argentina este o ţară uşor de studiat, dar greu de înţeles”, spunea Martínez Estrada. Şi pe acest raport invers proporţional intră şi România, care, ca orişicare altă taină, cu cât e cunoscută mai mult, cu atât riscă să fie mai greu înţeleasă. De aceea, respectul faţă de taină nu înseamnă paralizia cunoaşterii, ci o altă cunoaştere.

(Preluat din cartea „Cine suntem”)

(Continuare în numărul de vinerea viitoare)


Autor: Timpul
Sursa: www.timpul.md
Nu mai este o taina ca la Judecata de apoi fiecare va fi judecat cu tot Neamul sau. La ce cohorta ne vom alatura luandu-ne raspunderea pentru toate faptele rele si bune savarsite de Neam pe parcursul istoriei: vom fi in cohorta Romanilor care in primele secole prin crime si sange cautau sa distruga credintza crestina si pe primii crestini, inclusiv traco-geto-daci si au mari pacate in fata lui Dumnezeu sau ne vom altura cohortei neamului cinstit si drept al traco-geto-dacilor, gertfa expansiunii Romane, carora li se fura, li se ascunde si azi numele si identitatea (sunt in continuare geto-daci dar li se spune ca sunt romani)?
A comentat euric 24 aprilie 2010, 01:32
euric, aici la Socola la Iaşi este un loc şi pentru tine. Roagă-te frumos de noi românii si poate te primim să te tratăm de nebunie. Dar aveţi şi voi Costiujeniul vostru drag. Mergi măcar acolo şi te tratează. Vezi că bolile psihice sunt mortale dacă nu sunt tratate cu cămaşa de forţă. Dar un lucru să ştii şi tu, şi anume că românii sunt altceva decât romanii de la Roma. Noi suntem geto-daci romanizaţi, adică latinizaţi pentru căpăţâna ta cea seacă şi bolnavă. Şi nu poate contesta nimeni că limba română este o limbă neoromanică din aceeaşi familie cu limbile italiană, franceză, spaniolă, portugheză şi altele. Limba noastră romîna face parte din cea mai prestigioasă, mai melodioasă, mai larg răspândită şi mai renumită familie de limbi.Dar tu vezi-ţi de limbile minusculului tău imperiu, adică rusa, ucraineana, gagauza, bulgara şi ţigăneasca de Soroca şi Iargara dintre Prut şi Nistru şi nu te mai interesa de limbile straine, de limbile popoarelor vecine şi străine pentru voi pruto-nistrenii. Vezi ditamai bârna din ochii rusificaţi ai pruto-nistrenilor şi nu te mai lua de paiul din ochii popoarelor străine. Şi slavă Domnului Dumnezeu că aveţi probleme în micuţul vostru imperiu polietnic cât pentru toate imperiile care au existat până acum pe faţa pământului. Adieu l'étranger qui parle des langues étrangères!
A comentat unui dezaxat mintal pruto-nistrean 24 aprilie 2010, 04:03
Citeste "Scrisoarea a III" si raspunde la intrebarea: " Voi sunteti urmasii Romei?! (...) Toata greco-bulgarimea e nepoata lui Traian? (...) I-e rusine omenirii sa va zica voua oameni..."
Cum potzi concomitent sa-l venerezi pe calaul dacilor Traian alturi de Decebal, pe acelasi Arc de Triumf si in acelasi imn? - Mai exista moralitate intre generatii?
A comentat euric 24 aprilie 2010, 08:03
euric, străine pruto-nistrean! Ce te interesează pe tine cum vrem noi românii să ne definim? Oricum, aşa cum voi pruto-nistrenii actuali sunteţi produsul amestecului dintre slavi, turci, ţigani şi celelalte populaţii care trăiesc in CSI, adică fosta URSS, tot aşa şi noi românii suntem rezultatul simbiozei dintre daco-geţi pe de o parte şi latinii cuceritori de la Roma şi celelate provincii romane de atunci pe de cealaltă parte. Iar acum, vrem sau nu vrem, noi românii suntem un popor neoromanic, cu tradiţii neoromanice şi care vorbeşte o limbă neoromanică. Iar acest lucru nu mai poate fi schimbat. Ia în calcul şi fenomenul transhumanţei atât de practicat în trecutul populaţiei dintre Prut şi Tisa. Mulţi români moldoveni s-au stabilit în Transilvania, fenomen valabil şi azi, iar în acelaşi timp mulţi români ardeleni au trecut şi s-au stabilit în Moldova adevărată istorică dintre Prut şi Carpaţi, fenomen rar în ziua de azi. În acelaşi timp, în Bucureşti, Muntenia şi Dobrogea locuiec milioane de români originari din Moldova românească. La noi, în judeţele Botoşani, Suceava, Iaşi, Vaslui etc. sunt multe localităţi care şi acum se numesc Ungureni. Apoi eu personal cunosc sate de români ardeleni în aceste judeţe şi care se numesc Văleni, Strahotin etc. şi care şi acum ştiu că sunt urmaşii românilor fugiţi din Transilvania de răul ungurilor. La fel cum sunt şi mulţi cetăţeni care au fugit de peste Prut de răul ruşilor şi celorlalţi migratori asiatici care s-au stabilit în partea stângă a Prutului şi care acum formează la voi amestecul acela multietnic indigest care populează ţinutul actual dintre Prut şi Nistru. dar ca să ramânem pe făgaşul discursului civilizat, noi românii vrem să trăim aşa cum vrem noi, fără ingerinţe străine, şi prin urmare ar fi bine ca voi să vă abţineţi să mai veniţi aici la noi şi să ne sufocaţi cu prezenţa voastră nedorită. Eu ştiu că românii merg mai bine la capătul lumii decât să meargă în micuţul vostru imperiu polietnic. Aşa că mai scutiţi-ne de aprecieri la adresa noastră a românilor! Eu lucrez şi nu am timp de a vă culturaliza şi educa pe voi, needucaţii pruto-nistreni.
A comentat unui dezaxat mintal pe 24.04.2010 24 aprilie 2010, 08:56
numarativa tiganii vostrii care si-au pus tabara in centrul Romei, oare nu erau grote la periferii pentru voi??????????
A comentat anti_A comentat unui dezaxat mintal pruto-nis 24 aprilie 2010, 10:45
legiunile romane au stat in Dacia ( si n-au trecut la est de Carpati) tot atata timp cat au stat su rusii in Basrabia - aproximativ 150 de ani. Si Romanii si rusii au supus populatzia locala unui proces de colonizare, aducand veterani si tot felul de venetici ca sa schimbe balantza demografica in folosul lor. CUM AU PUTUT SA SE LEPEDE DACII LIBERI DE LA EST DE CARPATI DE LIMBA LOR, DACA NU AU FOST DELOC COLONIZATZI si daca se stie ca de portul traditional, datini, obiceie si toata cultura materiala NU S-AU LEPADAT?! Daca ar fi fost acest lucru posibil, apoi conform logicii tale in 150 de ani de ocupatie ruseasca trebuiau sa-si uite limba materna totalmente basarabenii, ba inca si a doua jumatate a moldovenilor din dreapta Prutului sa treaca benevol la limba rusa. AICI E MAREA MICIUNA. DACII LIBERI - NU PUTZINI LA NUMAR - NU S-AU LEPADAT DE LIMBA LOR NICI PANA AZI SI O VORBESC SUB NUMELE STRAIN DE LIMBA ROMANA A COLONIZATORILOR ROMANI. Au mai fost provincii in Imperiul Roman influentate de limba latina vulgara, dar nicioalta tzara nu se lauda ca sunt urmasii colonizatorilor, nu-si neaga radacinile autohtone neromanice, nu-i venereaza pe agresori, jefuitori, colonizatori in persoana imparatilor Romei, nu se falesc ca au fost subjugati, nimicitzi prin genocid, violatzi si astfel au devenit "neam de Traian". Toate popoarele se tzin de o regula simpla morala, prin care fii nu-si tradeaza parintzii si strabunii (oricat de dezvoltatzi si puternici n-ar fi navalitorii) si se respecta legea continuitatii intre generatii data de Dumnezeu ("cinsteste pe mama si pe tatal tau si vei trai multzi ani fericitzi"). Exeptzie in istorie sunt smecherii nomazi venitzi din India care se dau de la Roma - rromii. PE CAT DE ROMANI SUNT VA POT SPUNE ROMANII ADEVATATZI LOCUITORII ROMEI DE AZI, CARE VORBESC ADEVARATA LINGUA ROMANA. AU EI NEVOIE DE ''RUDELE'' CE II ASALTEAZA CU ZECI DE TABERE? SA VA SPUNA EI DACA AVETZI SANGE DE A LOR , DE LA ROMA LUI TRAIAN.
A comentat EURIC 24 aprilie 2010, 11:56
pentru EURIC, esti aplaudat baiatule. bravo !!!! Cu o mica exeptie - nu rromi ,ci TIGANI ! Trageti atentie la chintecul lui Furdui Iancu "voi sunteti romani".Ascultatil atent ,totul e bine ,numai ca la urma cam prost . Voi sunteti urmasii lui Traian . Dar unde-i Decebal ,dacii in chintec ! de ce nu se spune nimic despre asta ?Ar veni cumva ca la vest de Carpati au ramas numai ROMANI si RROMI (tigani ) care sau imprastiiat ca fumul pina la Prut!!!!
A comentat j.PHILIPS 24 aprilie 2010, 14:09
Nu-mi trebuie aplauze. Doresc de la factorii de conducere sa revada unele lucruri din istorie si sa ia ACUM masuri concrete pentru a stopa devastarea mormintelor din fosta capitala a Daciei (in toata lumea azi sunt scoase pe piatza bratzare scumpe de aur ale dacilor), sa fie luate sub ocrotirea efectiva a statului intreg patrmoniu istoric si cultural traco-geto-dacic, sa se intreprinda sapaturi arheologice, studii stiintifice in colaborare cu alte tzari din Balcani, sa fie promovate la tineri valorile morale ale stramosilor geto-daci, sa avem mai multe trasee turistice pentru romani si oaspeti in centrele de civilizatzie traco-geto-dacica, sa se intreprinda actiuni de reconstituire a limbii traco-geto-dacice, inclusiv cautari in arhivele Romei a unor texte scrise in limba traco-geto-dacica.
Cred in nemurirea noastra, a urmasilor civilizatiei milinare traco-geto-dacice.
A comentat euric 24 aprilie 2010, 14:37
SCUMPA ROMANIE, este greu printre straini... Este greu sa accepti ce nu-ti apartine... Trebuie sa Revenim Acasa... La RA-DACI-NA NEAMULUI NOSTRU TRACO-GETO-DACIC !!!
A comentat Pelerinul Basarabean 22 octombrie 2011, 12:26


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Cultură

Presa franceză despre Valentina Naforniță: O zi din viața unei primadone
O publicație franceză a realizat un reportaj despre soprana Valentina Naforniță. Jurnaliștii de la info.arte.tv au stat o zi întreagă la Opera din Viena cu interpretă originară din Moldova și au aflat ce se ascunde în spatele unei primadone.
Jurnaliștii francezi au încercat să pătrundă în viața primadonei și să afle [...] mai mult
(Video) Dansând pe străzile din Moldova. Trupă din Los Angeles a filmat un clip extraordinar la noi
Regizorul Noaz Deshe, cunoscut pentru producția sa „White Shadow”, a filmat un clip extraordinar în Republica Moldova pentru trupa indie folk din Los Angeles, Edward Sharpe and the Magnetic Zeros.
Acesta comentează cele văzute aici: „În afara, Chișinăului, capitala Republicii Moldova, timpul stă pe loc – [...] mai mult
(VIDEO) ȚURCA UN JOC CARE TRĂIEȘTE DOAR ÎN AMINTIRI
Oina,Trânta și Țurca sunt sporturi tradiționale moldovenești.  Sporturi care în ultimele deceneii rămân doar în amintirile moldovenilor. Despre dispariția unuia dintre aceste jocuri,  în special țurca a încercat să afle echipa BTV, care s-a deplasat într-un sat din raionul [...] mai mult
Sărbătoarea Sfintei Cuvioase Parascheva – Ocrotitoarea Moldovei. Ce nu e bine să faci azi
Creștinii ortodocși de stil vechi o sărbătoresc astăzi, 27 octombrie, pe Sfânta Cuvioasa Parascheva, considerată ocrotitoarea Moldovei.
Cuvioasa Parascheva s-a născut în secolul al XI-lea, în satul Epivat din Tracia, pe ţărmul Mării Marmara, în apropiere de Constantinopol (Instanbul-ul de astăzi). Se spune că, pe cand avea 10 [...] mai mult
UE ne oferă PATRU MILIOANE de euro. Care domeniu va dispune de investiții

Pe parcursul următorilor trei ani, Uniunea Europeana va oferi 4,2 milioane de euro pentru domeniul culturii, în cadrul Programului Parteneriatului Estic în Cultură și Creativitate.
Programul a fost lansat în luna iunie de către Uniunea Europeană pentru a sprijini sectoarele culturale și creative în munca lor pentru dezvoltarea [...] mai mult
(VIDEO) Am ascultat de nenumărate ori această piesă consacrată, însă niciodată într-o asemenea interpretare.
Când vine vorba de o asemenea piesă consacrată, un aranjament instrumental special poate fi o provocare pentru orice muzician. Chitara este de departe instrumentul la care se pot realiza aranjamente muzicale de o rară frumuseţe, bogate în expresivitate şi originalitate. Este şi cazul acestui chitarist talentat care menţinând linia [...] mai mult
(video, foto) Dan Bălan și Tany Vander s-au reunit într-un concert grandios la Soroca
Renumitul interpret Dan Bălan a susținut  un concert grandios în Soroca. Alături de acesta a urcat pe scenă și Tany Vander. Piața Libertății din oraș a fost arhiplină, peste 10.000 de oameni au venit pentru a fredona alături de interpret pisele emblematice ale acestuia.
De asemenea, în concert au mai evoluat și formația Catharsis, [...] mai mult
(VIDEO) Cum arată cel mai nou CLIP de promovare a BRAŞOVULUI
Pe 24 iunie, a fost postat pe You Tube un nou clip de promovare a oraşului Braşov, care a ajuns în prezent la aproape 58.000 de vizualizări, potrivit capital.ro.
Clipul durează 3 minute şi 32 de secunde, şi reprezintă rezumatul a trei săptămâni de filmări. Povestea şi istoria oraşului este narată în limba engleză. Mai multe detalii [...] mai mult
Dan Bălan va susține un concert de EXCEPȚIE la Soroca
Renumitul interpret Dan Balan revine în R. Moldova pentru a susține un concert la Soroca.
Evenimentul este organizat pentru susținerea candidatului liberal-democrat, Victor Său, la primăria orașului.
Evenimentul va avea loc vineri, începând cu ora 19.00, în Piața Libertății din Soroca. Informația [...] mai mult

randat în 	0.1520 secunde