Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

18 aprilie 2024, ora locală: 19:20

 

Re-orientarea Republicii Moldova spre CSI sau calcule electoralele ale PCRM?

adăugat 03 februarie 2009, 15:39, la Opinii / Editoriale

Din data de 1 februarie curent, Chişinăul a preluat preşedinţia în organele de bază ale Comunităţii Statelor Independente, printre care se numără Consiliul Şefilor de Stat, Consiliul Şefilor de Guvern, Consiliul Miniştrilor Afacerilor Externe, Consiliul Economic al CSI etc.

În aceeaşi zi, Preşedintele V. Voronin a participat la ceremonia de întronare a noului Patriarh al Moscovei şi al Întregii Rusii, Kirill, unde a reiterat necesitatea consolidării relaţiilor creştin-ortodoxe dintre Rusia şi RM, primind în acest sens aprobarea noului conducător al Bisericii Ortodoxe Ruse. Coincidenţa acestor evenimente cu perioada electorală din Republica Moldova generează anumite dezbateri vizavi de rolul şi locul lor pentru guvernarea comunistă, precum şi referitor la interconexiunea dintre acestea şi interesele actorilor regionali şi naţionali.

Viziuni paralele asupra intereselor naţionale ale RM

Prevederile Programului Preşedinţiei RM în cadrul CSI (prezentat la Minsk, 30 ianuarie 2009, de către Ambasadorul cu misiuni speciale al MAEIE, Efim Chilari), succedat de Priorităţile pentru integrarea europeană a RM în 2009, lansat în februarie curent, demonstrează un grad ridicat de magnetism al spaţiului post-sovietic (gestionat de Moscova) pentru Republica Moldova. Implicaţia proiectelor integraţioniste din cadrul CSI în politica externă moldovenească, de rând cu integrarea europeană, este condiţionată de legitimitatea acestora indusă de opinia publică autohtonă.

"Multivectorialism-ul" afirmat şi promovat de către şi în timpul guvernării comuniste poate fi explicat prin faptul că în prezent circa 50% din populaţia RM este pentru un parteneriat strategic cu Rusia, faţă de 20% pentru relaţii strânse cu UE şi România (Sondajul de Opinie Publică, octombrie 2008, IPP). Această percepţie este produsul influenţei puternice a surselor mass-media de origine rusă de pe piaţa mediatică autohtonă, relaţiilor speciale dintre reprezentanţii clasei politice locale cu factorii de decizie de la Moscova (descendenţi ai nomenclaturii sovietice etc.), interconexiunilor dintre actorii economici ai fostelor state ex-sovietice (inclusiv în ce priveşte fluctuaţiile de pe piaţa muncii), interdependenţelor umanitare şi cultural-religioase (conexiunile lingvistice şi subordonarea religioasă faţă de fosta metropolă) etc. Pe lângă aceste aspecte tradiţionale şi imanente spaţiului post-sovietic, problema CSI revine cu regularitate pe agenda publică şi politică din RM, în dependenţă de ciclurile electorale, atât în calitate de "punct" de atracţie, cât şi de respingere, pentru alegătorii din RM. Astfel, în 2001- CSI şi Uniunea Rusia-Belarus au fost utilizate de comunişti pentru a mobiliza electoratul rus şi cel pro-rus, în 2005 - drept urmare a prioritizării Occidentului şi integrării europene, PCRM a renunţat la argumentele politice pro-CSI şi Rusia.

Spre deosebire de alegerile precedente, în timpul campaniei electorale pentru scrutinul apropiat, CSI şi relaţiile preferenţiale cu Rusia sunt promovate cu aceeaşi intensitate ca şi integrarea europeană. Fuziunea poziţiilor privitor la orientarea externă a RM, adică integrarea europeană în tandem cu cea "euroasiatică" (preconizată prin intermediul Comunităţii Statelor Independente), reprezintă o necesitate a guvernării comuniste de a capta atenţia unor segmente cât mai largi de electorat, atât din rândul celui care simpatizează Rusia şi CSI, cât şi segmentul de orientare europeană. Suplimentarea programului electoral al PCRM cu subiectul integrării europene permite guvernării comuniste să realizeze câteva obiective stringente:

• Minimizarea impactului politic/electoral al retoricii pro-europene folosite de forţele politice de opoziţie şi eventuala excludere a acestora din competiţia electorală (diminuarea ponderii partidelor net pro-ruse şi/sau pro-europene).
• Infiltrarea graduală în spaţiul politic european cu urmărirea unor dividende politice şi economice de grup sau individuale (în condiţiile menţinerii guvernării comuniste la putere).
• Satisfacerea solicitărilor Moscovei de a tempera integrarea europeană şi a conecta RM la procesele din CSI, în schimbul sprijinului politico-electoral asigurat PCRM-ului de exponenţii factorului rus în perspectiva alegerilor electorale din aprilie 2009.
• Implicarea Occidentului şi Rusiei în procesul de reglementare a conflictului transnistrean, considerat obiectiv electoral neîndeplinit pentru PCRM şi unul personal principial pentru liderul comuniştilor, V. Voronin, care a evidenţiat faptul că planifică să rămână un actor central în viaţa politică după alegerile din 2009 (prin transferarea graduală a centrului decizional de la preşedinţie la Parlament şi ocuparea funcţiei de Spicher al legislativului).

Preşedinţia CSI - element al campaniei electorale a PCRM

Prevederile programului preşedinţiei RM în cadrul principalelor structuri CSI dezvăluite de diplomatul moldovean responsabil din cadrul MAEIE (Efim Chilari) demonstrează o dată în plus tendinţa părţii moldovene de a transforma RM într-un conductor ("punte") armonios dintre CSI şi UE. În timpul prezentării acestui document, Ambasadorul cu misiuni speciale al MAEIE, Efim Chilari, a notat faptul că ponderea geopolitică a RM este minoră, ceea ce face ca proximitatea europeană şi cea CSI-istă să fie folosită în alte scopuri. Această idee a fost propulsată anterior în discursul public de către şeful statului, V. Voronin, care de asemenea a criticat GUAM pentru ineficienţă şi a apreciat importanţa CSI, invocând necesitatea unei interconexiuni reciproce a acesteia cu proiectele europene. Utilizarea CSI-ului drept element electoral de către guvernarea comunistă poate fi dedusă în mod facil din Programul Preşedinţiei RM în cadrul acestei organizaţii. La studierea acestui document pot fi subliniate următoarele indicii, care demonstrează caracterul fictiv al numirii RM în calitate de preşedinte al CSI, precum şi caracterul electoral concentrat ale acestei decizii:

• În timpul preşedinţiei sale, RM trebuie să contribuie la continuarea dezvoltării şi consolidarea cooperării în cadrul CSI, în special în ce priveşte dimensiunea economică. Chiar dacă RM nu a înfruntat consecinţe drastice ale crizei financiară mondiale, oricum aceasta nu deţine resursele necesare pentru a revigora anumite componente ale CSI, în special cea economică (Rusia este unica putere economică, politică etc. realmente capabilă să realizeze acest obiectiv, iar RM în orice caz poate reprezintă un subiect minor al tranzacţiilor din cadrul CSI).
• Finalizarea procesului de constituire a Zonei de Comerţ Liber şi celelalte acţiuni aferente ei necesită o activitate bilaterală şi multilaterală intensă şi eficientă din partea Chişinăului în raport cu ceilalţi participanţi. Semnificaţia mică a RM (în primul rând de natură geopolitică) catalogată cu mai multe ocazii de către liderii actualei puteri denotă capacitatea RM de a fi beneficiar şi consumator al produselor proceselor regionale, dar nicidecum de forţă motrică şi lider responsabil de derularea lor.
• Consolidarea securităţii energetice a statelor CSI. Or, RM dependentă 100% de livrările de gaze din Rusia şi de tranzitarea lor prin Ucraina, sensibilă din punctul de vedere al energiei electrice şi incompatibilă cu utilizarea surselor de energie alternativă, nu poate în nici-un fel să contribuie la îmbunătăţirea sistemului energetic al CSI.
• Intensificarea cooperării în domeniul politicilor pentru tineret, cu prilejul declarării anului tineretului în CSI pentru perioada 2009. În acest sens, RM urmează să elaboreze Strategia de dezvoltare a cooperării internaţionale între tinerii statelor CSI. Rezultatele modeste atinse de autorităţile moldovene, în cadrul măsurilor dedicate Anului Tineretului în 2008, exprimă dubii mari vizavi de posibilitatea acesteia de a înregistra anumite progrese în cadrul CSI. Din aceste considerente, la fel ca şi cu referire la RM, anul tineretului în CSI are o semnificaţie electorală pentru PCRM, care încearcă să mobilizeze tineretul rus sau cel pro-rus în contextul alegerilor parlamentare din 2009.

Totodată, cooptarea Republicii Moldova în calitate de preşedinte al structurilor principale din cadrul CSI, în condiţiile celebrării a 650 de ani de la "constituirea statului moldav" şi organizării alegerilor parlamentare, reprezintă mai degrabă o mişcare coordonată din timp de actuala guvernare cu Kremlinul, decât o decizie accidentală adoptată în baza unui regulament intern al CSI şi ne-influenţată politic. Chiar dacă comuniştii au decepţionat într-o anumită măsură Moscova, lipsa unei alternative politice viabile impune Kremlinul să-şi asume riscul susţinerii PCRM-ului. Primo, Republica Moldova este primul stat de pe spaţiul post-sovietic în care au loc alegeri parlamentare cruciale pentru viitorul influenţei ruse, dar şi pe fondul unei anumite scăderi în sondaje a principalei forţe politice pro-ruse (PCRM) şi inexistenţei unei alte forţe politice "preferabile" şi compatibile cu interesele ruse. Secundo, pierderea scrutinului în RM în favoarea partidelor pro-române şi pro-occidentale ar putea semnala şi cataliza o reacţie în lanţ în relaţie cu alte state din CSI, în care alegătorii vor fi chemaţi la urnele de vot (impotenţa factorului rusesc de a determina rezultatele alegerilor într-un stat mic de proporţii ca RM ar maximiza probabilitatea repetării insuccesului şi în Ucraina). De fapt, implicarea actorilor regionali în procesele electorale de pe spaţiul post-sovietic constituie o expresie a competiţiei dintre puteri, de aceea Rusia va încerca să participe în mod latent la alegerile din RM, Ucraina, posibil Georgia, pentru a-şi asigura condiţiile necesare pentru revigorarea influenţei sale în regiune. Acest interes al Moscovei este determinat de criza economică cu care se confruntă UE şi SUA (care diminuează considerabil capacităţile acestor actori). De asemenea, iniţiative politice semnificative adresate Europei de Est (spaţiului vestic al CSI), criticate şi suspectate de autorităţile ruse, preconizate spre demarare în 2009 (Parteneriatul Estic), condiţionează Moscova să urgenteze şi să intensifice canalizarea eforturilor în scopul reabilitării prezenţei sale în aceste state (indiferent de faptul că economia rusă face faţă unor presiuni enorme legate de căderea preţurilor la hidrocarburi şi alte efecte nefaste ale crizei financiare şi economice mondiale).

În pofida faptului că potenţialul electoral al Preşedinţiei RM în cadrul CSI este primar în calculele guvernării comuniste, dar şi a Kremlinului, importanţa acestui mandat ar putea fi majoră în cazul unei surclasări a PCRM-ului de către alte forţe participante la alegeri. Aceasta ar putea juca un rol esenţial în ce priveşte temperarea procesului de re-orientare a RM către Vest sau asigurarea "asistenţei" PCRM-ului aflat în opoziţie etc.

Autor: Denis Cenuşă, comentator politic
Sursa: cenusadi.wordpress.com
Ca sa intre in UE ,RM trebuie mai intai sa iasa din CSI.Nu poate sa fie si in UE si in CSI. Pe de alta parte toate tarile foste comuniste care au intrat in UE au intrat mai intai in NATO.Ar putea RM sa fie o exceptie in acest sens?.Ramane de vazut.
A comentat Opinie 04 februarie 2009, 20:41


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Opinii / Editoriale

octavian-tacu,
Octavian Țâcu // O altă Găgăuzie
În căutarea Timpului pierdutCei care au urmărit scrierile de la Timpul de altă dată își amintesc despreseria de articole dedicate practicilor și politicilor statal/imperiale de construcție identitară, prin care arătam cum anumite grupuri etnice sunt fragmentate și făcute altceva decât pornirile lor [...] mai mult
Canibalismul sovietic: cum i-au deprins rușii pe basarabeni să se mănânce între ei. La propriu
Documentele sovietice publicate atestă 66 de cazuri de canibalism în Basarabia între anii 1946-1947, nu 39 așa cum susține raportul prezentat în 2010 Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (link). E vorba de documentele publicate în volumul lui Anatol Țăranu, ”Foametea în Moldova sovietică 1946-1947”, [...] mai mult
work-and-travel,
Senatului american DECIDE: programele de Work and Travel rămân în vigoare, în ciuda dorinței administrației Trump
Programele de Work and Travel SUA rămân, nu se anuleaza, dimpotriva, devin mai sigure, Senatul american a votat amendamentul care protejează Programul J1, care se referă la schimburile interculturale pentru străini. Din J1 fac parte programele de Intern, Trainee, Camp Counselor, Au Pair și cunoscutul program Work and Travel, de care beneficiază [...] mai mult
EFECTELE CANICULEI: COD PORTOCALIU DE DELIR
”Plahotniuc a folosit România, pentru a-i interzice lui Rogozin să ajungă la Chișinău, iar autoritățile de la București au căzut în capcana oligarhului; Declararea lui Rogozin persona non-grata a fost făcută în complicitate cu Moscova, cu scopul de a crea impresia că Plahotniuc este antirus; Plahotniuc [...] mai mult
ANDREI NĂSTASE, DESPRE „PROBA” IGP ÎMPOTRIVA „PARTIDULUI NOSTRU”
Mercenarii de elită ai lui Plahotniuc s-au dovedit a fi niște măscărici. Jizdan și Pânzari nu sunt poliția, așa cum încearcă să se etaleze protagoniștii persecuțiilor tinerilor din 7 aprilie 2009. Ei sunt niște circari jalnici. Aşa a reacționat liderul Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, la „proba” prezentată [...] mai mult
Doc// Martori falși în dosarul lui Vlad Filat
Trei tinere din Federația Rusă, care par să nu știe nici cu spatele despre situația din Republica Moldova, figurează în calitate de martori-cheie în răsunătorul dosar de corupție în cadrul căruia este judecat Vlad Filat. Potrivit declarațiilor depuse de Ilan Șor în instanță, ele ar fi intermediat [...] mai mult
MAIA SANDU : „Moldova nu s-a predat... Moldova există, Moldova luptă!“
Primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale din Republica Moldova s-a încheiat cu un rezultat puțin onorabil guvernării controlate de controversatul oligarh Vlad Plahotniuc. Doi candidați ai opoziției au trecut în turul doi. De altfel, candidații opoziției au adunat peste 90% din voturile exprimate în primul tur. Pe primul loc, [...] mai mult
Stratfor: Alegerile prezidențiale din Moldova ar putea declanșa un conflict între partide
Alegerile prezidențiale din Republica Moldova ar putea declanșa un conflict între partidele pro-ruse și partidele pro-occidentale. Deși candidatul pro-Rusia din partea Partidului Socialiștilor cel mai probabil va primi cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor, al doilea tur ar putea fi mult mai strâns. Indiferent de cine [...] mai mult
OPINII // Unirea şi provocările din jurul ei
În această perioadă s-a discutat foarte mult despre Unirea Republicii Moldova cu România, totul plecând de la un incident care a avut loc în Bucureşti, în Piaţa Victoriei, când liderii unei manifestaţii unioniste au decis să schimbe traseul, iar Jandarmeria a intervenit, i-a reţinut [...] mai mult
Sturza, despre „COPIII” lui Mark Tkaciuk și cine e VERIGA SLABĂ a trioului Dodon – Lupu - Plahotniuc
Fostul premier Ion Sturza consideră că anume fostul consilier prezidențial Mark Tkaciuk, este omul care a avut grijă să-i aducă în anturajul lui Vladimir Voronin pe Igor Dodon, Marian Lupu și Vlad Plahotniuc.
„Abil, viclean, erudit, dar și încăpățânat în a influența „lumea”, Tkaciuk cunoștea perfect limitele [...] mai mult

randat în 	0.0763 secunde