Panica şi lipsa comunicării publice
adăugat 03 martie 2009, 10:14, la Opinii / Editoriale
Motto: Panică - senzaţie de spaimă violentă de care este cuprinsă subit (şi adesea fără temei) o persoană sau o colectivitate (DEX).Opinia publică din Moldova a fost bulversată, acum două săptămâni, de o bombă care a apărut din senin, într-un moment ce nu prevestea vreo "furtună psihosocială". Astfel, într-o perioadă lâncedă, plictisitoare, din cauza absenţei dezbaterilor publice electorale, s-a produs "un seism" psihologic: experţii în economie au avut o premoniţie şi au prezis o cădere dramatică a monedei naţionale, imediat după alegerile parlamentare.
Din cauza cunoştinţelor modeste în materie de economie ale populaţiei, dar, mai ales, în lipsa unei comunicări publice, pe piaţa valutară, marcată până acum de o stabilitate de invidiat, au început speculaţiile şi agiotajul. La scurt timp, leul s-a depreciat destul de brusc în raport cu euro şi dolarul. Totul a decurs ca la carte: panica a fost amplificată de unele medii de informare, care au alimentat zelos temerile electoratului. Astfel, cele mai sumbre aşteptări şi-au găsit "confirmarea" după o perioadă de tensiune, după care a urmat "deflagraţia".
Acest eveniment, reprobabil, fără îndoială, trebuie să pună pe gânduri mai-marii zilei, deoarece scoate în evidenţă mai multe aspecte găunoase ale existenţei noastre.
În primul rând, este vorba de lupta acerbă pentru audienţă, dusă de canalele media şi amplificată de contextul electoral. Această luptă a cenzurat orice moderaţie în prezentarea realităţii. Cât de periculos poate fi, o ştie fiecare om conştient. Orice problemă socială poate fi dezamorsată prin acţiuni chibzuite şi măsuri inteligente, dar, în acelaşi timp, poate fi agravată sau chiar ridicată la cote paroxiste. La noi, din nefericire, tot mai frecvent, se observă a doua tendinţă. În vara anului trecut, din cauza unor speculaţii, preţul la zahăr şi la ciment a săltat brusc. S-a observat atunci cât de sensibilă este mica noastră piaţă la astfel de fenomene. Moldova este ca un târg, în care zvonul circulă cu viteza luminii, răspândindu-se ubicuu. Astfel, declaraţiile unor economişti au ajuns şi până la urechile celor mai indiferenţi concetăţeni, care începuseră să vorbească pe stradă, în transportul public, la bucătărie etc., despre iminenta prăbuşire a leului. Am auzit cum doi bărbaţi, îmbujoraţi la faţă (nu neapărat din cauza suprasaturaţiei de vitamine), discutau despre beleaua care urmează să se producă, de parcă asta a fost consfinţit prin lege.
În al doilea rând, după explozia respectivei bombe, am mai făcut o concluzie. Există în Moldova o parte a societăţii (inclusiv politicieni, canale media, ONG-uri), pentru care este mai importantă "moartea caprei vecinului" decât interesul general. Tocmai acest contingent a fost cel care a declanşat agiotajul pe piaţa valutară, deşi, cu siguranţă, fiecare componentă a acestei părţi a societăţii, care a contribuit plenar la tirajarea zvonului, a fost conştientă de deserviciul pe care îl aduce comunităţii. Deci, s-a acţionat cu bună ştiinţă. S-a mizat pe provocarea panicii, a dezordinii. Se ştie că multe tragedii s-au produs tocmai din cauza panicii şi că majoritatea dintre acestea puteau fi evitate sau se puteau solda cu mai puţine victime, dacă nu se ajungea la panică. Dar panica poate fi evitată numai în condiţiile unei comunicări publice eficiente, de care noi, cu regret, nu ne putem bucura. Banca Naţională a reacţionat cu întârziere şi foarte anemic.
Astfel, reprezentanţii BNM au declarat că agiotajul a fost provocat de declaraţiile nefondate ale unor analişti economici şi comentarea în presă, fără vreun suport economic real, a evoluţiei cursului de schimb al leului moldovenesc faţă de dolarul SUA.
Aceste declaraţii nefondate şi comentariile din presă nu apăreau dacă BNM era mai promptă în acţiune. La noi însă, până ajungi la un oficial te mănâncă porcii. Tocmai de aceea, fiecare comentează cum îl duce capul, "fără vreun suport economic real".
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲