Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

29 aprilie 2024, ora locală: 19:30

 

Vor aduce alegerile din 2009 mai multă credibilitate politicii externe a Republicii Moldova?

adăugat 07 octombrie 2008, 06:51, la Opinii / Editoriale

În viziunea mai multor politicieni şi experţi de la Chişinău politica externă a Republicii Moldova este incoerentă şi imprevizibilă, iar credibilitatea sa este, de multe ori, pusă sub semnul întrebării de către principalii parteneri externi, cum ar fi vecinii săi Ucraina şi România, de asemenea, de SUA,UE şi, chiar, Federaţia Rusă. Această regretabilă realitate nu îşi are, însă, începutul odată cu venirea la putere a Partidului Comuniştilor (PCRM). Lipsa de coerenţă, previzibilitate şi credibilitate a fost caracteristică politicii externe a Chişinăului, desigur în măsuri diferite, şi în timpul guvernărilor democrate din perioada 1991 - 2001. Totuşi, trebuie să recunoaştem că anume începând cu anul 2001 şi până în prezent, respectivele tendinţe negative din politica externă a ţării s-au accentuat şi mai mult.

Majoritatea politicienilor din opoziţie speră că alegerile parlamentare din anul 2009 vor constitui punctul de cotitură în evoluţia de mai departe a Republicii Moldova şi a politicii sale externe. Speranţele lor traduse în termeni concreţi înseamnă câştigarea alegerilor parlamentare din anul viitor şi schimbarea cardinală a contextului politic intern de la Chişinău. Schimbarea actorilor politici într-o societate ce se pretinde a fi democratică este, în principiu, produsul exprimării voinţei poporului care doreşte o politică internă şi externă ce ar veni să satisfacă aşteptările şi aspiraţiile sale. Prin urmare, eventuala decizie a electoratului de a înnoi scena politică internă de la Chişinău ar urma să atragă după sine şi formularea unei politici externe în concordanţă cu aspiraţiile majorităţii cetăţenilor moldoveni. Totuşi, întrebarea este dacă simpla venire la cârma ţării a partidelor din opoziţie este îndeajuns pentru a elabora şi realiza o nouă politică externă ce s-ar deosebi de cea precedentă prin coerenţă, previzibilitate şi credibilitate.

După cum bine se cunoaşte, în perioada 1991 - 2001, actorii politici s-au primenit de câteva ori în Republica Moldova, dar această schimbare nu s-a materializat neapărat şi în promovarea unei politici externe fără ambiguităţi. Acest lucru ar putea să se repete şi după alegerile parlamentare din 2009, dacă politicienii de la Chişinău, noi sau/şi vechi, nu vor înlătura problemele structurale cu care actualmente se confruntă politica externă a ţării.

Prima problema structurală ţine de conceptualizarea politicii externe a Republicii Moldova, mai bine zis de lipsa oricărei conceptualizări. În majoritatea statelor democrate politicile externe se conduc în aplicarea lor de anumite documente conceptuale ce definesc contextul extern şi intern, principiile şi valorile călăuzitoare, interesele şi obiectivele ţării, resursele şi mijloacele de realizare a obiectivelor propuse, precum şi responsabilităţile instituţionale. La noi, documentul conceptual de care se conduce politica externă este Concepţia Politicii Externe a Republicii Moldova. Prima şi ultima Concepţie de Politică Externă a fost aprobată de Parlament încă în anul 1995. Respectiva Concepţie este demult depăşită de realităţile interne, regionale şi internaţionale, cu toate acestea, ea rămâne în continuare în vigoare, cel puţin formal. Necesitatea elaborării unei noi Concepţii de Politică Externă care să corespundă aspiraţiilor Republicii Moldova de integrare în UE este conştientizată atât de politicienii din opoziţie, cât şi de cei de la guvernare, cu toate acestea lucrurile nu s-au mişcat din loc până în prezent. În anul 2002, Ministerul de Externe împreună cu Institutul de Politici Publice (IPP) au elaborat un nou proiect de Concepţie a Politicii Externe, însă eforturile diplomaţilor moldoveni de a se dota cu un nou document conceptual nu au întrunit atunci acordul guvernanţilor. Desigur, actualmente diplomaţia modoveană se conduce în acţiunile sale de obiectivele de politică externă fixate în Programul Guvernului pentru perioada 2008 - 2009, însă acest program nu poate substitui rolul şi semnificaţia Concepţiei de Politica Externă. De ce? Pentru că în timp ce Programul unui Guvern este limitat în timp (cel mult pentru patru ani) şi, de obicei, are la baza sa programele partidelor aflate la guvernare, Concepţia de Politică Externă, la rândul său, este menită să se ridice de asupra intereselor înguste de partid, să formuleze interesele şi obiectivele naţionale strategice de lungă durată şi, lucru extrem de important, să întrunească consensul majorităţii partidelor politice. În lipsa unui astfel de consens, credibilitatea politicii externe riscă să fie pusă la îndoială atât în interiorul ţării, cât şi în exterior.

A două problemă structurală constă în diminuarea rolului Parlamentului în procesul de elaborare şi implementare a politicii noastre externe. Nu este un secret pentru nimeni că politica externă a Republicii Moldova este ghidată aproape în exclusivitate de Preşedintele Vladimir Voronin. În conformitate cu Art. 86 al Constituţiei Republicii Moldova, Preşedintelui Vladimir Voronin îi revin, desigur, atribuţii importante în domeniul politicii externe, cum ar fi, de exemplu, să poarte tratative, să încheie tratate internaţionale în numele ţării sau să numească şi recheme ambasadorii Republicii Moldova. Dar, anume Parlamentului, prin Art. 65 al aceleaşi Constituţii, îi revine atribuţia de a trasa direcţiile principale ale politicii externe a statului şi, mai ales, să exercite controlul parlamentar asupra puterii executive. În ultimii şapte ani, însă, Parlamentul a excelat mai bine în calitate de paratrăsnet pentru Guvernul de la Chişinău, decât în ipostaza de instrument de monitorizare şi control al modului cum sunt realizate politicile guvernamentale, inclusiv, în domeniul politicii externe. De altfel, desconsiderarea de către Parlament a rolului şi atribuţiilor sale legale a fost, fără îndoială, unul din factorii care au favorizat afirmarea autorităţii Preşedintelui Voronin ca ultimă instanţă de monitorizare şi control a instituţiilor şi politicilor executive în Republica Moldova.

A treia problemă structurală este existenţa unei discrepanţe vizibile între mesajul de integrare europeană al Republicii Moldova şi eforturile autorităţilor de la Chişinău de a umplea acest mesaj cu substanţa unui un proces continuu, coerent şi credibil de implementare a reformelor politice, economice şi sociale obligatorii pentru avansarea pe calea integrării europene. Parcursul reformator al Chişinăului rămâne în continuare unul neuniform şi ambiguu, chiar şi după ce autorităţile moldovene şi-au asumat angajamente concrete în relaţia lor cu UE, prin Planul de Acţiuni RM-UE, din 22 februarie 2005. Această stare de lucruri este expusă în rapoartele Comisiei Europene, din decembrie 2006 şi aprilie 2008, cu privire la implementarea de către Chişinău a Planului de Acţiuni convenit cu UE. Ambele rapoarte remarcă existenţa unei discontinuităţi între procesul de adoptare a legilor de către Parlament şi implementarea lor efectivă de către autorităţile centrale, mai ales, la capitolele cu privire la independenţa justiţiei, libertatea mass-media, combaterea corupţiei şi dezvoltarea unui mediu de afaceri favorabil pentru atragerea investiţiilor străine în economia Republicii Moldova.

A patra problemă structurală rezidă în chiar Ministerul nostru de Afaceri Externe şi Integrare Europeană, care este, în fond, copia actualului sistem de guvernare din Republica Moldova. Centralizarea puterii în stat a avut ca impact diminuarea drastică a autonomiei diplomaţiei noastre, de care aceasta obişnuia să se bucure în elaborarea şi aplicarea tacticilor proprii destinate realizării obiectivelor propuse. În anul 2005, în cadrul Ministerului de Externe au fost iniţiate restructurări chemate să eficentizeze activitatea sa prin întărirea securităţii interne şi consolidarea controlului ierarhic. Rezultatul nu s-a lăsat mult aşteptat. Ministerul de Externe a reuşit să-şi întărească sensibil şi vizibil securitatea internă, devenind, totodată, o structură mai puţin comunicativă şi mai greu de pătruns chiar şi pentru diplomaţii străini acreditaţi la Chişinău. A fost "îmbunătăţit" foarte mult şi controlul ierarhic intern. În prezent, pentru ca notele informative de interes general să circule şi în alte departamente sau direcţii este nevoie de aprobarea expresă a conducerii ministerului. Chiar şi în aceste condiţii comunicarea între departamente sau direcţiile din cadrul aceluiaşi departament are loc, în cel mai bun caz, anevoios. În consecinţă, proasta informare a diplomaţilor contribuie la ignorarea realităţilor interne şi externe în definirea obiectivelor şi alegerea tacticilor potrivite pentru materializarea lor. De asemenea, a fost "îmbunătăţită" monitorizarea întrevederilor între diplomaţii moldoveni şi cei străini. În prezent nici un diplomat moldovean, mai jos de funcţia de viceministru, nu poate avea o întrevedere de lucru cu diplomaţi străini, fără încuviinţarea conducerii ministerului. Evident, acest lucru se face, volens-nolens, în detrimentul eficienţei diplomaţiei noastre. De aceea, logica acestor măsuri de extremă precauţie este foarte confuză, în particular pentru diplomaţii străini acreditaţi la Chişinău. Mai mult decât atât, în ciuda aşteptărilor iniţiale, transformarea structurii şi practicilor interne a ministerului a dus la exacerbarea supravegherii ierarhice în interiorul său, a avut ca efect centralizarea pronunţată şi reducerea transparenţei procesului de luare a deciziilor, a dus la înlăturarea diplomaţilor cu experienţă de la formularea deciziilor, a inhibat spiritul de iniţiativă şi a descurajat gândirea creativă în diplomaţia noastră. Paradoxal, dar toate aceste transformări au avut loc în contextul afirmării Ministerului de Externe ca promotor al valorilor de integrare europeană în Republica Moldova, valori precum descentralizarea puterii, debirocratizarea instituţiilor, transparenţa în luarea deciziilor, accesul la informaţie, deschiderea spre comunicare etc..

Autor: Victor Chirilă
Sursa: www.info-prim.md
Imi place cum ai analizat situatia din Basarabia.Daca nu te superi un mic comentariu,balbaiala din perioada 1991-2001se datoreaza"guvernari Iliescu"care a facut tot posibilul ca Romania sa nu vrea unirea Republicii Moldova cu tara mama.
A comentat Liviu cel istet 29 iulie 2009, 14:49


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Opinii / Editoriale

octavian-tacu,
Octavian Țâcu // O altă Găgăuzie
În căutarea Timpului pierdutCei care au urmărit scrierile de la Timpul de altă dată își amintesc despreseria de articole dedicate practicilor și politicilor statal/imperiale de construcție identitară, prin care arătam cum anumite grupuri etnice sunt fragmentate și făcute altceva decât pornirile lor [...] mai mult
Canibalismul sovietic: cum i-au deprins rușii pe basarabeni să se mănânce între ei. La propriu
Documentele sovietice publicate atestă 66 de cazuri de canibalism în Basarabia între anii 1946-1947, nu 39 așa cum susține raportul prezentat în 2010 Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (link). E vorba de documentele publicate în volumul lui Anatol Țăranu, ”Foametea în Moldova sovietică 1946-1947”, [...] mai mult
work-and-travel,
Senatului american DECIDE: programele de Work and Travel rămân în vigoare, în ciuda dorinței administrației Trump
Programele de Work and Travel SUA rămân, nu se anuleaza, dimpotriva, devin mai sigure, Senatul american a votat amendamentul care protejează Programul J1, care se referă la schimburile interculturale pentru străini. Din J1 fac parte programele de Intern, Trainee, Camp Counselor, Au Pair și cunoscutul program Work and Travel, de care beneficiază [...] mai mult
EFECTELE CANICULEI: COD PORTOCALIU DE DELIR
”Plahotniuc a folosit România, pentru a-i interzice lui Rogozin să ajungă la Chișinău, iar autoritățile de la București au căzut în capcana oligarhului; Declararea lui Rogozin persona non-grata a fost făcută în complicitate cu Moscova, cu scopul de a crea impresia că Plahotniuc este antirus; Plahotniuc [...] mai mult
ANDREI NĂSTASE, DESPRE „PROBA” IGP ÎMPOTRIVA „PARTIDULUI NOSTRU”
Mercenarii de elită ai lui Plahotniuc s-au dovedit a fi niște măscărici. Jizdan și Pânzari nu sunt poliția, așa cum încearcă să se etaleze protagoniștii persecuțiilor tinerilor din 7 aprilie 2009. Ei sunt niște circari jalnici. Aşa a reacționat liderul Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, la „proba” prezentată [...] mai mult
Doc// Martori falși în dosarul lui Vlad Filat
Trei tinere din Federația Rusă, care par să nu știe nici cu spatele despre situația din Republica Moldova, figurează în calitate de martori-cheie în răsunătorul dosar de corupție în cadrul căruia este judecat Vlad Filat. Potrivit declarațiilor depuse de Ilan Șor în instanță, ele ar fi intermediat [...] mai mult
MAIA SANDU : „Moldova nu s-a predat... Moldova există, Moldova luptă!“
Primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale din Republica Moldova s-a încheiat cu un rezultat puțin onorabil guvernării controlate de controversatul oligarh Vlad Plahotniuc. Doi candidați ai opoziției au trecut în turul doi. De altfel, candidații opoziției au adunat peste 90% din voturile exprimate în primul tur. Pe primul loc, [...] mai mult
Stratfor: Alegerile prezidențiale din Moldova ar putea declanșa un conflict între partide
Alegerile prezidențiale din Republica Moldova ar putea declanșa un conflict între partidele pro-ruse și partidele pro-occidentale. Deși candidatul pro-Rusia din partea Partidului Socialiștilor cel mai probabil va primi cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor, al doilea tur ar putea fi mult mai strâns. Indiferent de cine [...] mai mult
OPINII // Unirea şi provocările din jurul ei
În această perioadă s-a discutat foarte mult despre Unirea Republicii Moldova cu România, totul plecând de la un incident care a avut loc în Bucureşti, în Piaţa Victoriei, când liderii unei manifestaţii unioniste au decis să schimbe traseul, iar Jandarmeria a intervenit, i-a reţinut [...] mai mult
Sturza, despre „COPIII” lui Mark Tkaciuk și cine e VERIGA SLABĂ a trioului Dodon – Lupu - Plahotniuc
Fostul premier Ion Sturza consideră că anume fostul consilier prezidențial Mark Tkaciuk, este omul care a avut grijă să-i aducă în anturajul lui Vladimir Voronin pe Igor Dodon, Marian Lupu și Vlad Plahotniuc.
„Abil, viclean, erudit, dar și încăpățânat în a influența „lumea”, Tkaciuk cunoștea perfect limitele [...] mai mult

randat în 	0.0607 secunde